Klara

    Hej! Jag vill utöka min meritpoäng och samtidigt förändra mitt jämförelsetal. Jag hade tänkt komplettera och läsa en kurs på komvux som ingår i områdesbehörigheten men krävs inte för behörighet. Kan jag få meritpoäng från en kurs på komvux som också påverkar jämförelsetalet. Jag vill utbilda mig till sjuksköterska och kursen på komvux jag tänkte läsa heter pedagogiskt ledarskap. Jag funderar att söka till Ersta högskola i Stockholm.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    om du är 21 år - är du för ung för att kunnat gå ut gymnasiet år 2013 eller tidigare (då fick man Slutbetyg i slutet av år3 på gymnasiet; efter det - får man nu Examensbevis). Har man Examensbevis - gäller inte områdeskurserna. Meritpoäng för dig med examensbevis kan du få för eng7, mod.språk3 och 4 och för högre kurser i matte.
    Var god läs info på Gymnasieguiden.se/meritpoäng

    • : Tack för svar! Om jag läser kursen ändå får jag examen med i meritförteckningen?
    • Julia : Om kursen Pedagog.ledarskap ej finns med i ditt examensbevis, kommer inte betyget i den räknas med i ditt jämförelsetal. Du kan givetvis läsa kursen, men att du har läst den eller betyg i den kommer ej påverka dina chanser att komma in på en högskoleutbildning. Undantag: Om AU-alternativt urval öppnas, då kan du hävda att det är ett "plus" att du har läst en sådan kurs på komvux, men vid vanlig antagning (på betyg) kommer inte den kursen påverka, över huvudet taget.
    • Julia : Examensbevis ändras inte. Oavsett vad för kurser man läser senare. Om någon kurs krävs för särskild behörighet, ex. du vill söka till fastighetsmäklarprogrammet men ej har matte 3 i ditt examensbevis, så läser du matte 3 på komvux och får det betyget på ett separat papper som du skickar tillsammans med ditt examensbevis till Antagning.se; på samma sätt får du betyg i Ped.ledarskap på ett separat "papper" och du kan skicka det till Antagning.se men det kommer inte spela roll då den kursen varken sig krävs för särskild behörighet eller ger meritpoäng, då räknas inte den enligt de reglerna som gäller nu (för dig med examensbevis).
    • : Men om jag söker jobb som sjuksköterska, tittar de på mina meriter och ser att jag läst en extrakurs? Är det positivt om jag vill söka jobb?
    • Anna :

      Det är ovanligt för arbetsgivare att bry sig om vad man läste på gymnasiet; söker man jobb som sjuksköterska, behöver man ha legitimation. Vid konkurrens, kommer arbetsgivare titta på personliga egenskaper, språkkunskaper, arbetslivserfarenhet och extrakurser på Högskolenivå.

    Läs alla kommentarer