David
    Hej, jag går tredje året i gymnasiet och tror inte att jag kommer att få godkänt på mitt gymnasiearbete. Leiden university (där jag vill plugga) kräver ett svenskt Slutbetyg i de programmen som nämns(sambet är mitt och det finns med) utan någon särskild merit snitt. Jag vet att man inte kan ta examen ifall att man inte får godkänt på gymnasiearbetet, men gäller samma för ett slutbetyg i ett program? Jag har inga problem med att nå 2500 poäng i godkända kurser om det vore så att det krävs, mitt bekymmer är värdet på gymnasiearbetet för ett slutbetyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    elever som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare år, läste mot ett Slutbetyg.
    Från "årskullen" som gick ut gymnasiet år 2014 är det Examensbevis, i stället. De som inte når upp till kraven, får Studiebevis. I Sverige ger inte studiebevis Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    ***

    På komvux kan de personer som har minst en "gammal kurs" betygsatt, som ska ingå - fortfarande få Slutbetyg ... men betyg i de "gamla kurser" (med betygsskala IG_MVG) kunde man få fram till sista juni 2016, men ej längre...
    Alltså - blir svar NEJ. Du kan inte få Slutbetyg.
    Du kommer med F i Gymnasiearbete (eller Utan betyg i GA) få Studiebevis.
    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis.
    Dock är godkänt betyg i GA ett krav - även på komvux.

    Vänligen
    ANNA