Jack
    Jag ska läsa en kurs på 7,5 poäng kurstiden är 2018-06-04 till 2018-08-24. Jag hört att man måste läsa minst 50% 0,75 poäng per vecka för att bidrag. Min kurs är längre än 10 veckor. Kan jag ansöka studiebidrag för endast 10 veckor (0,75*10=7,5) och inte hela kurstiden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jack,
    du kan inte själv bestämma när din kurs slutar; för att din kurs ska vara halvtidsstudier måste skola registrera Kursstart - Kursslut och du måste få ditt betyg sista dagen kursslut är Registrerad av skolan - så att det blir exakt halvtid.
    Om ditt lärosäte registrerar kursstart-kursslut så att poängen räcker inte till halvtidsstudier, kommer CSN svara att du läser på för låg studietakt.

    ANSÖKA kan du göra, ingen kan förbjuda dig att göra ansökan. Däremot behöver inte CSN ge ett positivt beslut i fråga om studiemedel.

    Förutom studietakt tittar CSN även på om du har Principiell rätt till studiestöd, om du har tidigare obetalda skulder till CSN, om du (i fall du tidigare har beviljats studiemedel, har redovisat tillräckliga studieresultat) och om du har veckor krav att "ta av" på rätt nivå (i detta fall Eftergymnasiala studier).
    Jag undrar om du vet att det är max 12 terminer (6 läsår) totalt som man kan få studiemedel för eftergymnasiala studier. Planerar man att gå en lång utbildning senare, är det bra att veta att i fall man förut tog ut studiemedel - kan det bli så att studiemedelsveckorna inte räcker för hela den långa utbildningen.
    CSN gör inte undantag på den punkten, dvs man kan inte få fler veckor med studiemedel än max antal veckor.

    Din fråga behöver du egentligen ställa till det lärosäte där du kommer att studera + till CSN. Det är inget som vi på Fråga SYV kan besluta om; vi kan inte heller ändra på reglerna. Det är CSN som beslutar om studiemedel. Det vi vet är att man ej har rätt till studiemedel om man läser på mindre än halvtid. CSN avrundar också "neråt", dvs om man läser på 49,99% av studietakt blir det för CSN "noll". Om man läser på 99,99% av studietakt blir det för CSN 75% studietakt. Det är exakt 50% eller mellan 50 och 74,99% man ska läsa för att ha rätt till halva studiemedel.
    Bidragsdel av studiemedel är ca 3000 kr för heltidsstudier i 4 veckor. För halvtid blir det ca 1500 kr för fyra veckors studier. Det är givetvis "pengar det mé"... men det kan man inte leva på om man inte har annan inkomst samtidigt.
    Om du lånar för halvtidsstudier - får du ut ändå max 4,5 tusen kr per månad (allt som allt som max...). Lån måste du senare betala tillbaka med ränta.
    Allt detta skriver jag för att påvisa att det kanske (eventuellt) är bättre att ej ta studiemedel utan att söka sommarjobb och studera och jobba samtidigt, om du har möjlighet till det.
    Saken är också den att om man tjänar för mycket samtidigt som man studerar, har man inte rätt till studiemedel, även om man läser på heltid. Inkomst av arbete + andra skattepliktiga inkomster räknar CSN, så vitt vi vet, per kalenderhalvår (utbetalningsdatum gäller: från 1 jan t o m 30 juni... och andra halvåret från 1 juli t o m 31 dec). När din kurs löper över båda halvåren - kommer CSN titta på dina inkomster under hela kalenderåret 2018. Visar dig sig i efterhand att du har tjänat för mycket - kan du få återbetalningskravet ganska långt i efterhand.

    Du kanske vet redan allt detta som jag har skrivit ovan. :) Tänkte bara att i fall du inte visste... och så andra som läser svaret, kanske kan få nytta av den info. :)

    Sammanfattning
    Få reda på skolan om de kan REGISTRERA kursen i datasystemet så att det blir exakt halvtidsstudier eller studier på högre tank än halvtid. Gör ansökan tll CSN (det är inte farligt att göra ansökan) men du kan få ett Nej - från CSN. Blir din kurs registrerad av skolan som studier på lägre takt än halvtid, får du avslag från CSN på din ansökan (detta för att studier på lägre takt än halvtid ger inte rätt till Studiemedel).
    Dock om du samtidigt studerar på någon annan utbildning - kanske kan CSN "slå ihop" de olika utbildningar. Fråga CSN.

    Vänligen

    ANNA