Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    om du endast har F betyg - i just fysik2 och har, för övrigt, godkända betyg samt om du läser "ett vanligt program", ej Reducerat program, då ser det ut som om du uppfyller kraven för examensbevis. Du blir då inte behörig till de utbildningar som specifikt kräver godkänt betyg i fysik2, som t.ex läkarprogrammet och civilingenjörsprogrammen, men du får Examensbevis och med det även Grundläggande behörighet till högskolestudier (teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program och examensbevis från det ger därför Grundläggande behörighet).
    Hänvisning/lästips: gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen