elev
    hej, jag har fått om klass i gymnasiet i ettan eftersom att jag hade hög frånvaro och missade några kurser inom vård och omsorg, jag har gått om hela terminen och det går bra för mig nu, jag mår så dåligt över att jag har missat ett år, jag gjorde operation och det är därför jag har hög frånvaro, är det något jag kan göra så att få tillbaka mitt år? t.ex. komvux senare i dom kurserna jag missat. jag vill verkligen få tillbaka mitt år.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amira,
    det finns legitim orsak till din höga frånvaro, det förstår jag... men det är Kunskaper som ska finnas för att kunna bygga vidare på de Kunskaperna; att du ej hade möjlighet att skaffa dig kunskaper då du var sjukskriven, förstår jag, och det är just därför som du fick Möjlighet att gå om /det är en Förmån/. Många elever går "vidare" utan att ha tillräckliga kunskaper och får ej examensbevis... du fick möjlighet att gå om, skaffa dig kunskaper och uppnå kraven för examensbevis.
    Om du skulle behöva komplettera efter gymnasiet, när du avslutar årskurs 3 - kan du söka till komvux.
    Från det året du fyller 18 år, kan du söka till folkhögskolans allmän kurs.

    Det finns nästan i varje klass minst en elev (ofta flera) som är äldre än resten av klassen (ibland t o m 3 år äldre än majoritet av eleverna i klassen). Att vara äldre är många gånger en stor fördel: du har mer livserfarenhet, är mognare och fattar bättre beslut (bland annat tar bättre vara på de möjligheter som skolgången erbjuder).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till i dina studier och i allt annat!
    Julia syv

    • elev : så man kan inte göra något åt saken?
    • Julia : Du kan från det året du fyller 18 år, komma in på en folkhögskola: på en allmän linje läser man, vanligtvis, i 3 år, men om man har goda FÖRKUNSKAPER och är mycket flitig, kan man bli klar snabbare (ex. på 2 år eller som snabbast - på 1 år) - hur snabbt man läser på en folkhögskola, kommer man fram i samråd med folkhögskolelärare på just den aktuella folkhögskolan. .... Vad gäller gymnasiet, så bygger kurser på varandra, ex. för att ha en rimlig chans att klara Vård- och omsorgsarbete 2 måste man ha kunskaper motsvarande godkänt betyg i Vård- och omsorgsarbete 1 (och på liknande sätt i andra ämnen). Det är dock inte förbjudet att "sitta i en klass" där eleverna läser kurser som är pga avsaknad av förkunskaper, blir för svåra för dig, men vad är då meningen? Du har inte en rimlig chans att få godkända betyg ... Prata med SYV på din skola; med kurator och även med rektor, om du så önskar. Skolpersonal måste tänka även på andra elever och på lärare... Om en elev har missat mycket, borde lärare ägna mycket tid åt den eleven, vilket sker på bekostnad av andra elever (lärare kan ju inte klona sig och förklara det som andra elever redan kan till eleven som har varit sjuk och missat... och samtidigt "gå vidare" med andra elever). Varför har du bråttom? Njut av skoltiden i stället och om du har tid över, efter studier, försök skaffa extrajobb, kanske?