Theodor

    Jag började nyss tvåan på gymnasiet och har fått F i kemi 1 och ma2c. Jag undrar då om jag kan forsätta läsa ma3c och senare under året göra en prövning på ma2c och få godkänt i den kursen. Eller om det finns några andra alternativ. Sen undrar jag också vad som krävs för att gå 4e året på gymnasiet, går just nu IT intriktingen på Teknik programmet

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Theodor;
    om du med Fjärde året menar TE4, Teknikst 4-de år/gymnasieintenjörsutbildning, eller om du menar att ha förlängd studiegång och läsa den vanliga gymnasiala utbildningen på längre tid än 3 år, framgår inte av din fråga. Jag kan därför bara gissa...
     För behörighet till TE4 behöver man Examensbevis från teknikprogrammet.

    För att rektor ska kunna få ansökan om förlängd studiegång beviljad, måste finnas dokument som t.ex sjukskrivning under längre perioder ...

    *********
    Läsa matte 3 på gymnasiet kan man, konstigt nog, med F i matte 2 (egentligen har man då inte förkunskaper som krävs).

    Har man fått F i en kurs på gymnasiet, har man rätt att göra prövning; tidpunkt för prövningen bestämmer din skola. Att man gör prövning garanterar inte att man får godkänt betyg. Man kan, alltså även på prövningen få F.
    Men F i en kemikurs och en mattekurs kan man få ut examensbevis från teknikprogrammet, men inte i F i tre kurser (för att det bli för många F-poäng i så fall).
    Kraven för examensbevis kan du läsa om på gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare