Tova
    Jag har en pappa som gjort sexuellaövergrepp på mig i min hem ort vilket gör att jag inte vill gå gymnasiet här utan vill flytta. Kan jag fortfarande få inackorderingsbidrag om jag väljer ett program som finns i min hem men jag väljer att gå den i en annan kommun?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Prata med kurator på din skola. Det är ingen vanlig situation du beskriver. Under särskilda omständigheter kan inte vanliga regler appliceras, utan då är det en fråga om ett undantag.

    Din hemkommun kan bistå med ekonomisk hjälp, även om du enligt vanliga regler ej skulle ha rätt till det, men om din kommun kommer fatta ett sådant beslut eller inte, kan inte vi här på Fråga SYV svara på, men vi hoppas du får all den hjälp som du behöver ! Om du ej kan prata med kurator eller om du vill prata med ännu en person som kan förmedla kontakter och bistå med hjälp -prata med rektor på din skola. Du kan även fråga personal på ditt antagningskansli om de kan bistå med hjälp och exempelvis ta kontakt med CSN, om du söker till en friskola i en annan kommun.