Anonym
    Hej, jag går just nu sista året på gymnaiset (IM programet) jag har betyg i svenska 9, engelska 9, matte 9, kemi 9, historia 9, geografi 9, religion 9, samhällskunskap 9 och musik 9. Dock inte i ämnen som i idrott 9, fysik 9 och biologi 9 då enligt lärarna på mitt program säger att det inte går och ta betyg i de ämnena då jag går mitt sista år. Finns det något sätt att få betyg i de ämnena?

    Jag undrar också är det för sent att börja ett nationellt program? Jag vill verkligen börja på det estetiska programmet men jag känner att jag inte kan det då jag har gått IM i tre år. Jag känner att allt detta är så deprimerande och stressigt.
    • Julia : Vilken INRIKTNING på Estetiska programmet du vill gå? Och i vilken stad?
    • Anonym : Musik, på Karolinska gymnasiet i Örebro.
    • Julia : Under vilket kalenderår fyller du 20 år? Och läs också mitt svar.
    • Julia :

      Inriktning Musik på ES finns i Örebro även på Rytmus.

    • Anonym : Fyller 20 den 19 maj
    • Julia : Vilket Kaldendeår fyller du 20 år den 19 maj? Är det kalenderår 2020, alltså nu - nästa vår? Är du 19 år nu?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Benjamin,
    om du har godkända betyg i nio ämnen från vårterminen i årskurs nio (av de svenska, engelska och matematik + 6 andra, valfria, ämnen) är du BEHÖRIG att söka till Estetiska programmet. Hänvisning: gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet
    Sedan har vi en fråga om din Ålder: under vilket kalenderår fyller du 20 år? Detta frågar jag för att se om du fortfarande kan antas till gymnasiet från höstterminen 2020 eller om det är till komvux du bör söka.
    Sedan finns det också ett Annat alternativ: Folkhögskolorna. På folkhögskolans Allmän kurs kan man få gymnasiebehörighet och många folkhögskolor har estetiska inriktningar: är det inom bild, musik, teater eller media som du vill läsa?

    Under alla omständigheter är det inte farligt eller förbjudet att göra Ansökan till gymnasiet. I och kring Örebro är följande datum som gäller:
    sedan om vem som blir antagen - blir då nästa fråga... men du kan absolut göra ansökan! Period för eventuella ändringsval: 20 april till och med 8 maj 2020, då kan man ändra sitt tidigare gymnasieval och du kan också lägga in ditt val, även om du inte sökt inom valperioden, som börjar 7 jan 2020. Men varför vänta? Gör din ansökan redan den 7 jan. I din gymnasieansökan råder jag dig, om du är säker på att det är ES(musik) som du vill gå på gymnasiet, att lägga in alla de olika gymnasieskolorna som olika alternativ (alla skolorna som finns inom pendlingsavstånd som erbjuder ES/musik) men prioritera noga: som första alternativ (högst upp) lägg den skolan som du helst vill gå på.

    Om du menar att, trots att du är behörig, så kommer du inte in pga för få (låga) betygspoäng, så kan det tyvärr stämma: om det uppstår konkurrens om platser, kommer sökande med fler (högre) betygspoäng in och så länge platserna räcker.
    Till inriktningen "musik" kan det dock ibland även uppspelningar/auditions äga rum och då får man poäng även på det, som plussas sedan till betygspoängen. På så sätt kanske man kan komma in även med lägre betyg... man får ta och kika på om det är på de gymnasieskolorna som just du vill/kan söka till som uppspelningar/auditions äger rum eller om antagning kommer göras endast på betygen från årskurs 9.
    Och det kanske finns fler gymnasieskolor som du skulle kunna söka till, t.ex kanske
    Rytmus i Örebro
    Alléskolan
    och/eller
    Lindeskolan

    Hej, vi fick nu svar från gymnasieantagningen i Örebro:
    Karolinska gymnasiet i Örebro har inte färdighetsprov. Däremot har Rytmus i Örebro färdighetsprov utöver betygsvärdet, alltså kan du om du söker till Rytmus och uppvisar goda färdigheter inom musik - komma in även med lägre betyg.