Hej Jamila,
    jag råder dig ta kontakt med International-school-of-helsingborg - som erbjuder det internationella IB-programmet; där undervisning är på engelska. Be att få komma på besök och ta med dig dina betyg; boka tid med deras studie- och yrkesvägledare.
    ***
    Vill du läsa med undervisningsspråk Svenska, måste du ha godkänt betyg i kursen som på en svensk grundskola läses i åk9 - godkänt betyg från vårterminen i "nian". Har du det?
    Om du inte har det, men har Kunskaper som krävs, kan du kanske göra prövning och få betyg på det sättet, dvs genom prövningen...
    ***

    Du kan samtidigt också ta kontakt med Gymnasieantagningen i Helsingborg>> och be dem om råd/tips och hjälp.

    Att du blir antagen till åk3 på gymnasiet i Sverige - tror inte jag på, tyvärr... Detta av flera olika anledningar: bland annat är det mycket svårt för skolan att ordna så att du ska få läsa svenska 1, 2 och 3 under ett läsår (man läser dem under 3 år på gymnasiet); och även pga det blir mycket svårt, kanske omöjligt för dig att "hänga med" i åk3 gymnasiekurser när undervisning är på svenska när du inte läste de lägre/underliggande kurser i samma ämnen med undervisningsspråk svenska.

    Jag tror att dina alternativ är följande:

    1. komma in på en IB-skola, internationellt program där undervisning är på engelska;

    2. söka till en folkhögskola - till en allmän linje och läsa mot Omdöme på en folkhögskola;

    3. göra prövning i åk9 svenska eller svenska som andraspråk och i fall du får godkänt på prövningen - söka till åk1 på gymnasiets nationella program; och läsa i så fall i 3 år på ett "vanligt svenskt program". Eftersom du troligtvis redan har en hel del kunskaper som krävs, kan du i så fall få höga betyg och lättare komma in på en eftergymnasial utbilnding eller få jobb direkt efter gymnasiet.

    Det är de tre alternativ som jag tror mest på. Du kan också söka jobb, om du så önskar. I Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år.