Dilan
    Hej! Jag går andra året på yrkesgymnasiet och i 1:an var jag tvungen att välja vilka kurser jag ville fortsätta. Jag ville inte fortsätta idrott i 3:an men just nu ser det ut som att jag kommer få F på idrotten. Kan jag välja gå kursen i 3an? Jag vill inte gå ut gymnasiet med F.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dilan!

    Jag förstår mycket väl att du inte vill få F betyg i ditt Examensbevis. Jag råder dig be läraren i Idrott att ge dig tid (en kvart eller 20 min) för ett personligt samtal /uppföljningssamtal/. Berätta för läraren hur du känner, vad som händer och vad som gör att det känns svårt för dig att uppnå kraven för godkänt betyg i Idrott.

    En kurs Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram och alla elever på gymnasiets nationella progrm läser den kursen. Lärarna är därför vana vid att det uppstår olika problem hos olika elever (man får ju inte välja bort den kursen och alla vill inte eller kan inte läsa den på ett sådant sätt att det leder till ett godkänt betyg).

    Läraren kan i viss mån anpassa kursen så att innehållet skulle passa just dig bättre. Vissa moment är obligatoriska och ej kan tas bort, men andra kanske man kan minska på eller ersätta med andra moment. Att börja med det - diskutera med läraren och be om hjälp och anpassning av kursen - är mitt råd till dig.

    Du frågar om du kan fortsätta läsa kursen under åk3 och det kan inte vi här på Fråga SYV svara på. Det beror på bl a om det går att lägga schemat så att du hinner även med Idrott. Du kommer i åk3 ha många andra obligatoriska kurser och det kan bli svårt att få in Idrott på schemat.

    En mer vanlig lösning i en liknande situation är att eleven får möjlighet att göra Prövning i den kursen, i vilken hen får F betyg. Prövning kan du i så fall göra innan "studenten" för att försöka ändra från F till ett högre betyg och slippa ha F i ditt Examensbevis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hör gärna av dig längre fram och berätta hur det går!

    Vi håller tummarna!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare