Hej Zahra!

    Har du frågat rektor på ditt program /på din gymnasieskola/? Har du godkända betyg från åk1 och 2 på gymnasiet? Har du läkarintyg eller ngt. annat "dokument" som skulle förklara varför du behöver ett års studieuppehåll?

    Svar på de frågorna (ovan) är viktigt att ha för att jag ska kunna ge dig ett bra/korrekt svar!

    Hörs!

    ANNA

    Det är bra att gå prata med kurator på din skola, som ofta kan få igenom olika sortens undantag från reglerna.

    Hej igen! nu har jag kollat upp det och det står så här i Skollagen /16 kapitel/ §37 och §40, att eleven har rätt att komma tillbaka och fullfölja sin utbildning hos samma "huvudman" ***efter uppehåll pga Studier utomlands. I andra fall är det upp till rektor att bevilja studieuppehåll.

    ***en "huvudman" är det hela kommunen, om du läser på en kommunal skola; om du läser på en fristående skola, då är det alla gymnasieskolor inom samma företag/konsern, dvs de kan erbjuda dig plats på gymnasiet även i en annan stad.

    Så ser Skollagen i Sverige på den frågan.

    Men i praktiken, om du har godkända betyg från åk1 och 2, då går det oftast att hitta plats i åk3 på någon gymnasieskola inom pendlingsavstånd.

    Mitt råd till dig är att du pratar med rektor på ditt program /på större skolor kan det vara olika rektorer på olika program; på mindre skolor är den en och samma rektor för alla program/ och förklarar att du vill läsa åk3 under läsåret 2017-18. Om du ska studera utomlands, kan inte rektor säga Nej till att bevilja dig "studieuppehåll", enligt Skollagen. Men rektor kan be att få se bevis på att du är antagen till någon utbildning utomlands.

    Om du inte pratar med rektor eller inte har bevis på att du ska läsa utomlands, kan du bli "avskriven" från skolan när du inte dyker upp på lektionerna när läsåret börjar.

    I vilket fall, så tycker jag det är bra att prata med sin skola och meddela att du inte ska läsa nu till hösten. Detta för att de ska slippa undra och leta efter dig. Skola kan i så fall ta in elev från en annan skola som ev vill byta till din skola. Det är, alltså, jättebra att du pratar med din skola och berättar om dina planer.