Emelie
    Jag är en tjej som ska börja gymnasiet nästa termin, men jag kan inte bestämma mig för vilken linje jag vill gå! De två linjer jag är intresserad av är Frisör och Sam-Beteende. Jag har nu 270 i merit. Jag vill gå frisör linjen för jag tycker att det är kul att få jobba praktiskt och är väldigt kreativ av mig, är även trött på att sitta bakom skolbänken. Men jag vet inte om jag vill jobba som frisör i framtiden alltså resten av mitt liv. Om jag nu går frisör linjen och efter gymnasiet ändrar mig, kan jag bli t.ex polis eller något annat då? Eller är jag fast som frisör?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,

    du är inte "fast som frisör" och du behöver inte jobba som frisör >>, över huvudet taget. Det finns exempel på att f d elever på inriktningen Frisör (Hantverksprogrammet) jobbar med någonting helt annat, än som frisör.

    Exemeplvis - kan du jobba med ngt. "inom branschen", som försäljning av hårprodukter; om du inte vill jobba som just Frisör;
    eller jobba med något helt annat - med administration, eller som personlig assistent, eller som taxiförare >> (om du får taxikörkort) - alltså, med ngt. helt annat som inte har ngt. med frisör-yrket att göra;

    du kan också söka utbildningar på eftergymnasial nivå som leder till andra yrken; vissa kompletteringar kan du behöva göra (ex. genom studier på Komvux).