Elev

    Hej, jag går andra året på gymnasiet, naturvetenskapliga programmet. Förra året fick jag minst godkänt i alla ämnen, men i år tror jag inte jag kommer klara kemi 2. Kan man typ välja bort kemi och ändå få gymnasieexamen? Eller måste man ha godkänt i all ämnen speciella för sin riktning?

    • Elev : Tack så mycket för svaret, ska prata med syv.
    • Julia : Som SYV anser jag inte att Martins kommentar är korrekt, i alla fall inte hela info i kommentaren. Även i GA, gymnasiearbete måste man tvunget ha godkänt betyg i... och så det om Individuellt anpassat program, så tror jag inte det är en möjlighet i detta fallet... jag ska nu skriva ett svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alvin,
    delvis är info i Martins kommentar korrekt, men inte all info i hans kommentar, anser i alla fall jag... och jag är behörig SYV.
    Ja, det går att få ut examensbevis med F i 250 poäng, som max. Det går att ha Kemi2 kursen i examensbeviset med betyget F. Det drar dock ner ditt meritvärde... Du skriver om att du har minst godkänt i alla kurser från år1 på natur.vet.programmet och det är ju i och för sig bra, men med många godkända (E) betyg blir ditt jämförelsetal lågt och du kanske inte kommer in på ngt eftergymnasial utbildning, även om du blir behörig.

    Ang. Individ.anpassat program
    Det är ett Undantag som bör tas i bruk endast vid speciella omständigheter; oftast när eleven byter program. T.ex om du skulle komma in på ett annat program in i år2, t.ex på samhällsvetenskapsprogrammet eller på Estetiska programmets inriktning "media"... bara för att ta ett exempel, så kan rektor fatta beslut om individ.anpassat program och byta ut någon kurs, för att du ska slippa läsa ett helt läsår extra på gymnasiet...
    men om eleven läser på samma program som hen kom in på från början, ej bytte program och "endast för" att hen har svårt för ett ämne - så är det inte anledning nog för att rektorn ska kunna fatta beslut om individ.anpassat program. Jag tror du får Nej på den förfrågan. Det går givetvis att fråga... men du ska inte hoppas på att det blir så, för att jag tror inte det blir det.
    ***
    Ang. byta inriktning
    Det är inte omöjligt att du kan läsa mot examensbevis från inriktning "natur och samhälle" på NA, om din gymnasieskola erbjuder den inriktningen. Kika gärna på Programplan för NA; du måste i så fall få betyg i Geografi1 och i Samhällskunskap 2.eftersom alla kurser inom en av inriktningar måste finnas i exam.beviset från komvux.

    Om det på din gymnasieskola ej erbjuds inriktning "natur-och-samhälle" så kanske det inte finns någon lärare som kan undervisa i Geografi; eller att kursen Geografi1 ej läses... och detsamma gäller ämnet Samhällskunskap och kursen Samhällsk.2...

    Du kan även "läsa som vanligt" och uppnå de betygen du kan, genom att göra ditt bästa och se sen: i fall du inte uppnår kraven och får Studiebevis (i stället för Examensbevis), kan du senare komplettera antingen på komvux, mot examensbevis eller söka till folkhögskolornas Allmänna kurser och läsa där mot omdöme om grundläggande behörighet.
    Det går även uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier med hjälp av 3-årig arbetslivserfarnehet som man tjänar in efter gymnasiet... heter "reell kompetens"/en Annan väg.

    • Elev : Wow, tack så mycket för det detaljerade svaret! Om det har någon betydelse fick jag B i engelska, B i franska, C i svenska , d i matte 1c och 2c, e i kemi och biologi.
    • Anna : Vilka betyg du har i kurser som kommer ingå i ditt exam.bevis, kommer påverka ditt meritvärde, med vilket du kommer konkurrera om plats på högskoleutbildningar.