Kajsa

    Hej! Jag går i nian och vill gå Humanistiska programmet med inriktning Språk på gymnasiet. Kan jag gå den linjen om jag vill söka till psykologprogrammet sen? Jag har hört att man helst ska gå Samhälle Beteendevetenskap om man vill söka dit, vad är skillnaden mellan det och Humanistiska? Är det svårt att komma in på psykologprogrammet? Måste man läsa psykologi på gymnasiet för att göra det? För tydligen läser man inte psykologi om man har språkinriktningen, bara kulturinriktningen, men skolan jag vill gå på har bara inriktning språk. Är det Matematik 2b man ska välja, man får väl bredare möjligheter på universitetet om man väljer det även om jag inte söker till psykologprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa

    med examensbevis från HU, oavsett inriktning på det programmet, (om du också får godkända betyg även i matte 2 och i samhällskunskap 1b) blir du behörig till psykologprogrammet. Samhällskunskap 1b är en obligatorisk kurs på HU men inte matte 2.

    Kan din gymnasieskola erbjuda dig läsa matte 2 (på högskoleförberedande programmen läser man i så fall 2b), och du får godkänt betyg i matte 2 + examensbevis med godkänt betyg i samhällskunskap 1b blir du BEHÖRIG till psykologprogrammet.
    Att läsa psykologi på gymnasiet behöver man inte göra - för att bli behörig till psykologprogrammet. Om du vill och din skola kan erbjuda det kan du läsa kurser i psykologi inom Individuellt val och även som programfördjupande kurser - se programplan för HU >> (där ser du att kurser Psykologi1, 2a och 2b får på HU läsas inom programfördjupning).

    Om meritpoäng
    Men antagningsgränser till psykologprogrammet brukar ligga så pass högt att alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet brukar inte räcka, utan det är i princip nödvändigt att ha extra-kurser som ger meritpoäng: engelska 7, moderna språk 3 och 4, högre kurser i matematik (för psykologprogrammet - från matte 3 och uppåt) och få höga betyg även i de kurserna (helst alla eller nästan alla A-betyg).
    Ett annat sätt att komma in på psykologprogrammet är att få högt resultat på högskoleprovet. Behörig måste man ändå bli. Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig.
    Vänligen
    Julia syv