Tilde
    Hej!
    Jag går i åttan och har gymnasieångest. Har alltid velat gå IB programmet då jag älskar engelska. Jag vill gärna bli läkare men kan jag gå IB då eller behöver jag välja natur? Om jag går IB behöver jag sedan läsa upp något ämne? Och blir det mer onödigt plugg om jag då väljer IB för att sedan få dåligt omvandlade poäng?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde!

    Det är helt OK att läsa IB och söka sedan till svenska universitet till Läkarprogrammet, många gör just så varje år.

    Det är ännu ganska gott om tid - ett helt år, innan du måste definitivt bestämma dig. Ta kontakt med den IB-skola som du tänkte söka till och be bland annat att få "skugga" en dag på skolan, då får du känna på hur det är att gå på IB-programmet. Du kan också prata med SYV på IB-skolorna, som kommer att bekräfta att det "perfectly fine" :) att söka till Läkare på ett svenskt universitet efter att ha läst på IB-programmet.

    Här>> kan du se skolornas presentationer, alla de ca 30 gymnasieskolor som erbjuder IB-programmet>> i olika delar av Sverige.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA