Matilfa
    Hej, jag bor i Malaysia och går på en internationell skola, och börjar läsa IB programmet nästa termin. Jag kommer att ansöka till universitetet i Sverige, (vet att jag behöver läsa svenska och har en privatlärare och tar IB svenska så det är inga problem), men hur som helst så vill jag mest av allt läsa till läkare (hjärtkirurg), och gick in på Lunds universitets hemsida och kollade vad man behöver gå för kurser för att komma in. Det jag behöver är alltså någonting som motsvarar Kemi, Biologi och Fysik 2 (är detta IB HL eller SL?) Hur som helst behöver jag läsa upp 2 utav dom ämnena efter jag har gått ut high school/gymnasiet eftersom att IB inte tillåter mig att läsa alla 3. Hade varit jättetacksam om jag kunde få veta vilka IB ämnen jag behöver läsa för att bli tillhörig för läkarlinjen?

    Tack på förhand:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilfa,

    en mycket bra sida för dig att då och då kika på och hämta info där är https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/

    Du som kommer att ta IBexamen efter år 2014 - hitta info som gäller just din examen på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/

    I Tabellen (ovan) framgår vilka IB-kurser som motsvarar vilka nationella svenska kurser. Någon direkt motsvarighet till Matematik 4 finns inte, därför är det Mathematics sL eller HL som du måste läsa; både SL och HL går bra (i alla fall enligt info på Antagning.se som är den sida som handlar om att i Sverige söka till högskolestudier).