Sara
    Hej,
    Jag går i första året i gymnasiumet i linjen natur . Jag har funderat länge på vad jag vill bli och vet nu att jag vill plugga vidare till sjuksköterska. Har hört att man inte måste gå naturvetenskap att bli sjuksköterska. Känns onödigt att jag tar den svåra vägen då jag tycker att kemi 1 är svårt. Kan jag istället plugga natursam (jag kan fortfarande ändra mig i min skola)? och välja biologi 1, 2? Och fortfarande bli sjuksköterska, eller vad måste jag lägga till?

    Jag vet också att jag inte vill vara sjuksköterska hela mitt liv utan jag vill efter jag pluggat klart i universitetet jobba samtidigt som jag "pluggar upp" till masters eller någon inriktning då jag tjänar mer pengar.
    Tacksam för ett svar!
    • : Hej! Värt att veta är att du inte måste gå naturvetenskap för att bli just sjuksköterska. Man kan även gå t. ex. samhällsvetenskapsprogrammet, ekonomiprogrammet och vård- och omsorgsprogrammet för att bli behörig till sjuksköterska. Dock så behöver du lägga till naturvetenskap som extra kurs på ekonomi och samhälls och på vård- och omsorg behövs det samhällskunskap 1a2 och matte 2, och dessa får plats i individuellt val. Dock så är jag inte SYV, så om du har fler frågor eller funderar över något så kan du ställa en ny fråga :) ! Lycka till med fortsatta studier! MVH,
    • Anna : Brendan har rätt i att det går att bli behörig till Sjuksköterska på diverse gymnasieprogram. Men du läser redan på gymnasiet och det är inte alls säkert att du kan byta till ett annat program. Men OM DU VILL BYTA, så frågar du rektor på den utbildningen dit du vill byta. Det kan vara lättare att byta efter åk1(innan åk2) till ett annat högskoleförberedande program. Det är möjligt att bli behörig till Sjuksköterska på alla högskoleförberedande program men man måste försäkra sig om att det ska bli möjligt att läsa Naturkunskap 2 (på Estetiska & Humanistiska programmen bör man lägga till även Matte 2b). Du har inte ställt fråga om byte av program, därför har jag inte nämnt det i mitt svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Sara!

    Behörighet till en högskoleutbildning som leder till att du ska kunna jobba som sjukskoterska är Grundläggande behörighet (som är inbyggd i alla högskoleförberedande program) + godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b. I stället för Naturkunskap 2 kan man ha godkända betyg i Fysik 1, Kemi 1 och Biologi 1 (alla tre kurser, alltså - fysik, kemi OCH biologi 1). Du behöver, alltså, inte läsa biologi 2.

    Efter grundutbildning till Sjuksköterska finns det många olika påbyggnadsutbildningar - bl a Barnmorska, Specialistsjuksköterska, Operationssjuksköterska m.fl.

    Du kan, alltså, välja inriktning Naturvetenskap&samhälle och bli behörig till sjuksköterska utan att behöva tänka på vilka ämnen/kurser du behöver lägga till. Se i Programplanen för NA - att alla kurser som krävs för behörighet till utbildning till sjuksköterska, finns som obligatoriska i NA, oavsett inriktning.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Så tacksam för svaret! Men vad skulle hända om jag skulle vilja specialisera mig i något som kanske skulle behöva matte 4, om jag nu väljer natursam? Och när jag ska välja ett ämne ut av biologi, fysik eller kemi läser jag då 1, eller 2?
    • Anna : Du kan kanske läsa Matte 4 som programfördjupning eller inom Individ.val. Biologi, Fysik och Kemi 1 - läses alla som obligatoriska kurser på Naturvetenskapsprogrammets båda inriktningar. Fysik 2, Kemi 2 och/eller Biologi 2 kan du ev läsa som Programfördjupande kurser eller som kurser inom Individuellt val alt som utökade kurser.