Khadidja
    Hej! Jag går mitt andra år på ekonomi programmet i Jensen södra och har alltså gått gymnasiet i snart 1,5 år, alltså halva utbildningen. Dessa 1,5 år har inte gått bra för mig alls, dels för att jag känner att inriktigningen och skolan inte passar mig. Jag går inriktningen diplomerad gymnasieekonom och vill byta till ekonomiprogrammet med inriktning juridik eller samhällskunskapsprogrammet med inriktning juridik. Jag vill därför gå om dessa 1,5 år och helt enkelt börja gymnasiet från början. Jag har en hel del kurser som jag har fått F på och som jag helt enkelt inte klarat och det beror helt enkelt på att jag inte trivdes under dessa 1,5 år. Kan jag då börja om på gymnasiet helt och håller hösten 2018 då jag är 17 år gammal? Dock har jag ett problem, jag börjar inte det nya programmet på gymnasiet förrän på höst 2019 och nu är det ju december 2018, alltså har jag en termin kvar. Vad ska man göra då? Borde jag hoppa av nu direkt eller fortsätta på denna termin bara för att ha något att göra? Är det en bra idee? Tycker att det är ganska jobbigt att försöka följa med då jag ligger efter så mycket i kurserna, det skulle bara bli krångligt om jag fortsatte? Men nu när jag börjar till höst helt från början, visst kan jag läsa om alla kurser, även de som jag redan läst och är godkänd i? Hur blir det med att hoppa av gymnasiet den vårtermin i väntan på att börja höst 2019, hur gör jag då? Måste mina föräldrar ringa och meddela skolan eller hur funkar det? Är det blanketter? Är verkligen vilsen och skulle behöva hjälp. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi avråder från att "bara hoppa av" gymnasiet, om man inte har något annat att "gå till". Däremot om du får jobb, så blir det "en annan femma". Sök jobb - är mitt råd, men hoppa inte av gymnasiet innan du får anställning.
    Om du "bara hoppar av" gymnasiet förlorar du studiebidrag från CSN och rätt till åk-kortet (busskortet) och gratis lunch på skolan. Det är rätt så mycket pengar som din familj kommer gå miste om. Sedan finns det ju inte 100% garanti att du kommer in på den önskade utbildningen till hösten 2019.
    Du har rätt att söka till åk1 och du konkurrerar med dina "gamla" grundskolebetyg.
    Det är först när det definitiva antagningsbeskedet kommer (tidigast till midsommar) som du vet om du kom in.
    Vad händer om du skulle nu hoppa av gymnasiet och sedan ej kommer in till hösten?
    ****
    När du går i skola, lär du dig, förhoppningsvis, någonting; du träffar folk, du har "någonting att göra". Att vara "hemma" under hela våren och sommaren kan medföra att man blir "för lat" och orkar sedan inte läsa så mycket som det behövs, när hösten kommer.
    Alltså, vi avråder från att hoppa av gymnasiet i andra fall än - Om man får jobb.
    ****
    Som icke-myndig (under 18 år) - är det elevens vårdnadshavare som kan "skriva av" eleven från skolan. Vårdnadshavare kontaktar rektorn och fyller in en blankett (som rektorn har). Sedan bör ungdomen bli kontaktad av en KAA-ansvarig på kommunen, som kommer uppmuntra att börja läsa eller söka jobb (Kommunernas aktivitetsansvar sprider sig till ungdomar upp till 20 år, som ej går i skola, ej jobbar eller aktivt söker jobb).

    Mina råd till dig blir att du:
    1. gör ansökan till åk1 - för att få inloggning till hemsida för gymnasieval, kontakta ditt gymnasieantagningskansli (kontaktuppgifter hittar du på antagningskanslier.se)
    2. sök jobb och i fall du får anställning, hoppas jag att dina vårdnadshavare skriver av dig från skolan och du kan jobba i väntan på att få Antagningsbesked
    3. tills du får jobb - häng med i skolan så gått du kan.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA