Fatma

    Jag går andra året på Naturvetenskaps programmet med inriknings Natur och Samhälle. Jag vill bli ingenjör men jag saknar behörighet i fysik2 och matte4. Vad kan jag göra? Jag tänkte gå på ett Teknisk basår men vår SYV som jobbar i skolan sa att jag kanske inte får göra det för att jag går på Naturkunskaps programmet. Är det sant? Vad kan jag göra i så fall ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatma,

    mitt första förslag är att du diskuterar med SYV på din skola om det blir under nästa läsår möjligt för dig att läsa fysik 2 och matte 4 som valbara kurser.

    Det andra alternativet är att du söker efter gymnasiet till komvux - och läser fyisk 2 och matematik 4 på komvux.

    Ang. det tekniska basåret så är det så att varje högskola/universitet bestämmer själva OM DE SKA ERBJUDA TEKNISKT BASÅR över huvudet taget och OM DET ERBJUDS, bestämmer varje högskola/universitet själva vem de tar in, dvs om det krävs t.ex matte 2 eller matte 3 för särskild behörighet eller om de tar in elever som redan har en del kurser godkända på gymnasiet som ingår i basåret eller om de sätter upp andra regler... det bör man kolla på varje högskola/universitet separat och göra det närmare det tiden när du ska söka till eftergymn.utb - för att mycket kan ändras på kort tid.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Blir det inte svårare att komma i på universitet då om man går på komvux? Mvh/Fatma
    • Peter : Så som reglerna ser ut idag, prövas man om man kOMPLETTERAR sin gymnasial utbildning - i BII, kompletteringsgruppen och den gruppen får färre utbildningsplatser, därför krävs det ofta högre betyg för att komma in. Ännu en möjlighet att komma in på högskola är via Högskoleprovet. Om du kan på gymnasiet bli behörig, är det givetvis bra! Om du i ditt examensbevis från gymnasiet har alla kurser som krävs för behörighet, prövas du i BI, direktgruppen, som får fler platser och man kan ofta komma in med lägre betyg.
    • Peter : ... men om man på gymnasiet inte blir Behörig, har man inga alternativ (om man nu vill komma in på en viss högskoleutbildning) än att KOMPLETTERA. För att utan att komplettera har man ingen chans /man är Obehörig/ och med kompletteringar har man ändå en chans.