Daniel SYV

    Hej Olivia,

    det är först och främst viktigt att bli BEHÖRIG till den högskoleutbildning som man vill komma in på. Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats, precis på samma sätt som man söker till gymnasiet.

    Du måste få ut Examensbevis och ha godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matematik 2 - för att bli behörig till psykologprogrammet.

    Examensbevis kan du få utan godkända betyg i matte 2 och samhällskunskap 1b, och du kommer i så fall ha Grundläggande behörighet men ej Särskild behörighet till psykologprogrammet.
    I kraven för examensbevis ingår det att man måste ha godkänt betyg i matte 1.
    Om du först fick F i matte 1c, men sedan läste matte 1b och fick godkänt betyg i matte 1b, då kommer betyget i matte 1b ingå i ditt examensbevis. Så borde det vara.

    I kraven för examensbevis ingår det bl a att man får godkänt på sitt Gymnasiearbete. Det är därför först i slutet på åk3 som man vet om man kommer att uppnå kraven och få ut Examensbevis. I annat fall får man Studiebevis, som sedan kan kompletteras upp till examensbevis - på komvux.

    Blir du BEHÖRIG till psykologprogrammet, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats. Konkurrensen är hård - därför att utbildningen är mycket populär. Bra därför att även göra högskoleprovet, som ger en extrachans att komma in på en högskoleutbildning. OBS! numera är anmälningstiden till högskoleprovet kortare>>.

    Se i din Individuella studieplan om hur ditt examensbevis är planerad. Sträva efter att få så höga betyg i varje kurs som du kan få. Mer kan du inte göra. Och om du gör ditt bästa, måste du vara nöjd.

    Kika också på andra yrken, som liknar psykologyrket. Ex. kan man som socionom>> vidareutbilda sig till psykoterapeut>>. Det finns också yrken som Psykologisk coach>> och Stödpedagog>>, som på sätt och vis liknar yrket psykolog.