Oliver
    Hej SYV!

    Jag ska söka till El och Energiprogrammet i höst och om jag skulle t.ex. ta studenten i det programmet och därefter vilja ändå plugga på vanlig högskola skulle det gå eller är det bara yrkeshögskolan som gäller? Men då menar jag också att jag pluggar in behörigheten till högskolan på Komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik!

    På alla yrkesprogram har eleverna rätt att läsa kurser som ger Grundläggande behörighet till högskolestudier, se längst ner i Programplanen för El- och energiprogrammet>> längst ner står det vilka kurser du behöver läsa. Det är din rättighet och skola kan ej säga Nej till det. Du har t o m rätt läsa de kurser som "utökade kurser", dvs läsa andra kurser inom programmets 2500 poäng och engelska 6 samt svenska 2 och 3 som utökade kurser (utöver heltidsstudier). Då läser du på mer än heltid. Om du inte vill läsa på mer än heltid, kan du "rymma" kurserna inom programmets 2500 poäng.

    Det inte så att det blir absolut nödvändigt att komplettera på komvux. Du kan hinna få behörighet under gymnasiestudier. Beror lite grand på vad Särskild behörighet är - om du t.ex vill läsa till Högskoleingenjör>> eller till Civilingenjör>>. Det är högre behörighet till Civilingenjör där det bl a krävs godkända betyg i matte 4 och i fysik 2, vilket kan bli svårt att få läsa på ett yrkesprogram. Inte omöjligt, men svårt.

    Möjligthet som du nämner i din fråga - läsa på komvux efter gymnasiet - finns och i fall du inte blir behörig på gymnasiet, söker du till komvux (eller skaffar dig kunskaper genom självstudier och betyg - genom Prövningar).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hör av dig om ngt. är oklart eller om nya frågor dyker upp!

    ANNA

    • : Så jag behöver engelska 6 och svenska 3 för att kunna söka in på vanlig högskola?
    • Milla : till alla utbildningar på högskola/universitet krävs det alltid Grundläggande behörighet och i den ingår det godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6. Då kan man säga att godkända betyg i de kurserna krävs alltid till alla högskoleutbildningar och i de högskoleförberedande programmen läser man de kurserna. På yrkesprogram är det din rättighet att läsa de kurserna och då både inom programmets 2500 poäng och som utökade kurser, om du så önskar (om du t.ex vill läsa flera yrkeskurser eller andra kurser, t.ex estetiska kurser eller mer idrott). Utan godkända betyg i svenska 2, 3 och eng6 kommer du att sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier.