Victoria
    Hej!
    Jag har blivit sugen på att gå på en internationella gymnasieskola (går andra året nu) och då finns det ju UWC, där man kan få ett stipendium för att gå på en av doms skolor i två år. Det står på doms hemsida att man kan plugga vidare på ett svenskt universitet efter dom två åren. Jag undrar då om jag börjar där nästa år, kan jag sen plugga vidare till jägmästare eller något annat inom skog eller någonting med miljön. Kan jag direkt plugga vidare eller måste jag i sånnafall något bas år först för att få ihop de kurserna man behöver ha läst. På UWC läser man ju inte samma kurser som jag gör nu när jag går naturvetenskapsprogrammet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är omöjligt att bli behörig till alla högskoleutbildningar, för att särskilda behörighetskraven är olika och många samt också kan ändras men du går Grundläggande behörighet, som du sedan kan komplettera vid behov. Nya "miljöutbildningar" kan komma till innan det blir dags för dig att söka och exakt vilka behörighetskraven blir till dem är det idag ingen som vet.

    Läs så mycket kemi och biologi du kan, då är du på rätt spår och närmare tiden för ansökan till högskola se på www.studera.nu och www.antagning.se och även prata med studievägledare på just de högskoleutb som du vill söka.

    Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare