Elin
    Hej, jag har som mål att komma in på Psykologprogrammet i Göteborg. Jag måste komplettera mina betyg(göra några kurser för meritpoäng samt höja mina betyg genom några prövningar) då det krävs 22,5 för att komma in. Jag gick gymnasiet 2007-2010 och hade Estetisk verksamhet 50 p, dessutom som en kärnämneskurs. Jag fick G i kursen och skulle behöva höja till ett MVG(eller motsvarande), men har fått besked om att detta inte går då kursen har utgått. Stämmer detta? Hur är det möjligt att inte kunna göra en prövning i kursen? Samt inte heller kunna ta bort den då de idiotiskt nog valde att ha den som en kärnämneskurs när jag gick gymnasiet. Har utökat program, läst 50 p extra, så "egentligen"(om det inte var kärnämne) skulle jag kunna ta bort den. Känns så fruktansvärt nedslående att en musikkurs på 50 p ska stå emellan mig och mitt framtidsmål. Blev så ledsen över att få höra detta. Hur kan jag göra?

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej i TabeII för utbyteskompIettering<<< kan man se viIka "gamIa" kurser som har motsvarighet i de nya kurserna. En kurs ESTETISK ORIENTERNG har motsvarande kurs, men inte en kurs "estetisk verksamhet" - den har inte någon motsvarighet i de nya kurserna - du kan sjäIv kontroIIera det mot tabeIIen här<<<

    Prova kontakta Antagning.se - kontaktinfo finns på www.antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/contact

    men jag tror tyvärr inte du får ngt. annan svar än att det ej längre (sedan 30 juni 2016) möjlighet att höja betyg i gamla kurser som ej har någon motsvarighet i det nya systemet.

    När vi vid flera tillfällen pratade med experter på betyg och "tillträdes regler" på Universitets- och högskolerådet, fick vi svar att det finns möjlighet att komma in p HP-urvalsgruppen, via högskoleprovet, alltså... och så finns det också möjlighet att söka andra utbildningar och utbilda sig andra yrken. Det är vad de svarar.

    Jag har full förståelse för hur du känner och jag skulle också bli både ledsen och förbannad, om jag var i din situation! Vet dock inte vad vi på Fråga SYV kan göra åt saken... tyvärr. :(