Petra
    Jag bor tillfälligt utomlands, dock tillräckligt länge (3 år) för att inte vara folkbokförd i Sverige längre (enl Skatteverkets regler).
    Jag läser en kurs på Hermods, vilken ger ett intyg efter avslut. Eftersom jag behöver ett betyg, måste jag göra en prövning. Kan jag göra en prövning fast jag just nu inte är folkbokförd i Sverige?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Petra,

    det ser ut som att man måste tvunget vara folkbokförd i Sverige för att kunna göra prövningar. Vi har fått den frågan förut och har undersökt saken; vi fick svar från Skolverket att det "står" att det är personer som är "bosatta" i Sverige som får göra prövningar; att bara "bosatt i Sverige" brukar tolkas som att vara folkbokförd i Sverige.

    Hälsnigar
    Peter