Linus
    I somras gick jag ut sista året på det samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap, enligt GY11. Jag gick ut med fullständiga betyg och en högskoleförberedande examen. Nu funderar jag på att på egen hand läsa Samhällskunskap 3, av rent intresse och sedan göra en prövning i ämnet för att få utfärdat ett betyg i ämnet. Är detta möjligt?

    Om jag sedan söker ett högskoleprogram, där Samhällskunskap 3, INTE är ett behörighetskrav: Vilken eller vilka urvalsgrupp/-er kommer jag i sådant fall att hamna i?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linus!
    Om du är behörig till den utbildning du söker utan kompletteringar, prövas du i BIex gruppen (eller i BI gruppen) - dvs i icke-kompletteringsgruppen.
    Så vitt jag vet, krävs inte Samhällskunskap 3 för någon högskoleutbildning (men du får rätta mig om jag har fel :). Därför kommer den kursen inte påverka - i vilken grupp du prövas.

    Om du är intresserad av Samhällskunskap - är det jättebra. Du kan bedriva självstudier, men du behöver inte betyg i den kursen. Om inte betyget krävs för behörighet...? Prövning kostar 500 kr. OK, om du har råd och vill få betyg, så kan du anmäla dig till prövning, men jag undrar bara vad du ska ha med det betyget till, så att säga? Det betyget kommer inte att hjälpa dig komma in på en högskoleutbildning.

    Du får gärna förklara för oss vad du tänkte använda betyget till. Mer kunskap är alltid bra att ha, men betyg behöver du ju inte.
    Bästa hälsningar
    ANNA
    Här https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf kan du läsa vad som gäller. Ditt betyg i Samhällskunskap 3 kommer inte att räknas in, därför att den ger inte meritpoäng.
    Om du ska söka någon högskoleutbildning där Samhällskunskap 3 krävs för Särskild behörighet (vilken utbildning är det? - du får gärna nämna någon) - i så fall skulle den kursen räknas i och du skulle konkurrera enbart i BII gruppen (för att du är obehörig utan det betyget).