Oscar
    Jag går i 2an på samhällslinjen och där ska man ha 200 poäng i moderna språk. Klarade inte senaste kursen i spanska 4 och fick ett F. Måste jag läsa tex tyska 1 nästa termin eller räcker det att läsa en annan kurs som tex matte? Jag menar, F är fortfarande ett betyg?

    Alltså, måste jag ha 200 godkända poäng i moderna språk?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar,

    för Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet behöver du har 200 betygsatta poäng. Du kan ha 100 av dem eller alla 200 F-betyg. De F-betygen kommer tyvärr räknas in i ditt jämförelsetal och dra ner det.

    Det är fördelaktigt för dig att försöka innan du slutar på gymnasiet att få godkänt betyg i alla kurser, inklusive Spanska 4. Just Moderna språk 4 ger, dessutom, vid godkänt betyg, även 1.0 i merit. (Än så länge gäller meritpoängs-reglerna... kan bli en ändring i det, men ännu gäller dem). På så sätt - genom att få E i stället för F i Spanska 4 kommer du höja ditt jämförelsetal rätt så mycket.

    0.4 i jämförelsetalet blir höjning för en 100 poängskurs /vid höjning från F till E betyg/ plus att du troligtvis också får 1.0 i merit.

    De obligatoriska 200 p. moderna språk får ersättas med kurser i Modersmål /men inte i svenska/. Modersmål ger dock inte några meritpoäng.

    Vänligen och lycka till!

    ANNA

    Du har rätt att göra Prövning i en kurs i vilken du fick F betyg. Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer. Du förlorar inget på att försöka klara prövningen. Därför tycker jag du bör säga på skolan att du vill göra prövning i spanska 4 under nästa läsår.