PRIVAT32
    Hej,

    Jag tror att jag kommer behöva göra prövning i 1-2 ämne och linjen jag vill plugga har inte antagning under VT, jag vill inte ta ett sabbatsår eller välja annan universitet. Jag undrade över om man kan göra prövning i komvux och få sina betyg direkt efter gymnasiet innan HT ansökningar stängs ?
    Dessutom om jag gör prövning på gymnasiet kan jag då söka via BII?
    • : Hej! Är ingen SYV, men jag tror det blir svårt att göra prövningar som hinner registreras innan antagningen är gjord. Problemet ligger i att du som gymnasieelev inte får göra prövningar i kurser du redan är godkänd i, så länge du fortfarande är gymnasieelev, vilket innebär att du tidigast kan göra prövningar efter studenten. Sista kompletteringsdatum för ansökan till hösten är 20 juni (ansökan är redan stängd), och det kan bli svårt att hitta någon som gör prövningar till sommaren, så att du hinner få dina betyg att skicka in i tid. Gör du prövningar så söker du via både BI och BII, där prövningarnas betyg räknas i grupp BII. MVH, Brendan
    • :

      Hej igen! Om jag får F i ett ämne har jag rätt att göra prövning i det ämnet i gymnasiet? Och i så fall söka i BII efter att ha gjort prövningen så? Dessutom vet du vilka som erbjuder prövning till sommaren samt vilka kurser?

    • : Får du F har du rätt att göra prövning, men det kan vara ont om tid att göra det om du avslutar dina studier nu till sommaren. Gör du prövningen inom din gymnasietid (alltså till och med dagen du tar studenten) räknas prövningsbetyget som ett vanligt betyg, och därav så hamnar du endast i grupp BI i ansökan till högskola. För att hamna i gruppen BII måste prövningen göras efter dagen du avslutade dina gymnasiestudier. Jag antar att en anledning till att du vill söka via grupp BII är för att antagningspoängen i vissa fall kan vara lägre än i BI, men rent generellt brukar det vara tvärtom, så jag avråder dig från att försöka få F i en kurs. Det kommer bara leda till mer arbete och dina andra kursbetyg kommer att lida. Tyvärr så finns ingen sammanställd information om vilka som erbjuder prövning och till vilket tillfälle, utan det är något som man måste kolla själv på varje enskild skolas/komvux hemsida. Förslaget är att du kollar med din gymnasieskola om det finns möjlighet att göra prövningar direkt efter studenten (betona då att du avser att använda betygen till höstens antagning och således behöver de i tid för 20 juni), alternativt att du kollar med den kommunala vuxenutbildningen (både i din egna men även närliggande kommuner) om de har prövningstillfällen. MVH, Brendan
    • Julia : Tack så mycket Brendan för ett mycket bra svar!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är svårt att hitta var man kan göra prövningar, när man inte lägre är gymnasieelev. man får - som icke-gymnasieelev - göra prövningar i hela Sverige, men det är lärarbrist och många vill göra prövningar; finns ingen samlad info om var man kan anmäla sig till prövningar; man får leta själv, bäst man kan och vi önskar dig lycka till!
    Som gymnasieelev har man rätt att göra prövnignar i 2 fall (det är på sin egen skola eller där dit din skola anvisar dig som du i så fall kan göra prövningar); 1. om du fick F i en gymnasiekurs och 2. om undervisning i en obligatorisk kurs ej kan erbjudas (ofta är det pga lärare ej finns som kan sätta betyg - det är som sagt, tyvärr, lärarbrist).
    ****
    Att du inte vill "missa" ett år, förstår jag, men det är möjligt att du inte kommer att ha ngt. val.
    Och under det året som du "missar" kan du i så fall, förhoppningsvis, jobba. Arbetslivserfarenhet är alltid bra att ha.
    ***
    Angående BII, kompletteringsgruppen. Det är om du har betyg som räknas in i ditt jämföresletal/meritvärde som du fick efter det att du fick ut ditt examensbevis, som du kommer att prövas i BII. Alltså, här är det DATUM då du fick examensbevis och datum då betyget sätts i den "kompletterande" kursen som spelar roll.

    Vi känner inte till att prövningar erbjuds någonstans senare än sista veckan i maj.
    Under juni-juli-augusti brukar inte prövningar erbjudas, över huvudet taget; men om du hittar vad du kan göra prövning under sommaren, är det givetvis inte förbjudet att göra prövning i så fall.
    Lärarna har semester under sommaren; det är troligtvis den främsta anledningen till varför prövningar ej brukar erbjudas under sommarmånaderna.
    ****
    Kompletterande svar angående göra prövning som gymnasieelev
    Om en gymnasieelev får F precis i slutet av sina studier på gymnasiet, alltså veckan innan examensbevis/studiebevis utfärdas - då hinns det inte med några prövningar i så fall. Då kan eleven antingen få förlängd studietid och kunna läsa på sin gymnasieskola efter sommaren; eller så tar eleven examensbevis med F betyget i; eller så får hen, om hen ej uppfyllt kraven för exam.bevis >> - Studiebevis och vänder sig till Komvux för att försöka uppnå kraven och få ut exam.bevis på komvux.

    • :

      Tack för ditt svar! Vid min situation just nu går jag i tvåan och kommer få E i fysik 1 men om jag kuggar sista provet kan jag få F. Jag tänker istället att göra prövning i det ämnet och kanske höja mitt betyg men även komma in i BII vilket har lägre intagning (historisk sett) i det linje jag vill ta framöver. Är det upp till mitt gymnasium att ge mig prövning efter eller innan examensbevis? och brukar de tillåta prövning efter examen?

    • Mikael : Din gymnasieskola kan inte erbjuda dig prövning Efter det att du får Examensbevis, därför att du i så fall inte längre är elev på den skolan, utan är "färdig" med den skolan.
    • Mikael : Att direkt efter årskurs 3 kunna söka i BII, kompletteringsgruppen, är EXTREMT ovanligt ( i princip ej förekommande).
    • Mikael : Som SYV kan jag inte rekommendera att medvetet "kugga" och få lägre betyg än det som du kan få. Det är "fusk", kan man säga och det kan man, som SYV, inte "godkänna". Tanken är att alla elver gör sitt bästa i varje kurs de läser och får så höga betyg som de kan få.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vet inte vilken utbildning du tänker söka till efter gymnasiet; men om fysik ej krävs eller krävs för din kommande högre utbildning - är det i så fall 2 helt olika situationer. Prata därför med SYV på din nuvarande skola.

    Angående "kugga" och göra prövning i den kursen
    Det blir din rättighet att göra prövning i fysik-kursen om du får F betyg på gymnasiet, men Tidpunkt för prövningen är det din skola som bestämmer, inte du själv. Det kan därför hända att tidpunkt för prövningen passar inte dig alls; du har då kanske massvis med andra "bekymmer", ex. ska avsluta och redovisa ditt GA, gymnasiearbete; förbereda dig till de nationella proven i flera ämnen mm och m.fl.
    Rektor på gymnasiet brukar utgå ifrån när läraren har tid att ta hand om prövningen, inte när det passar dig att göra prövning.