Nadja
    Hej! Jag är en tjej som går i naturvetenskapsprogrammet och som ska ta studenten till nästa år. Jag har nu under sommaren bestämt mig för att studera till läkarprogrammet där antagningspoängen är höga. Jag kämpade i tvåan och är rätt nöjd med mitt betyg, men mitt betyg från ettan kommer sänka mig rejält. Jag fick C i matte 1, engelska 5 och svenska 1 men jag har inte A i alla ämnen och har dessutom några C i andra få ämnen.

    Jag vill börja studera nästa höst och undrade om det finns någon chans om jag kan höja dessa tre ämnen. Isåfall hur ska jag göra och när ?

    Tacksam för svar !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadja,

    det är mycket bra att du kom på vad du vill göra, vad ditt mål blir, vad du vill göra efter gymnasiet.

    Mitt råd till dig blir att du nu läser på, kör på med de kurser som du ska läsa under åk3. De godkända betygen från tidigare årskurser, t.ex åk1 - kan du höja först EFTER GYMNASIET.

    Det absolut viktigaste är att bli BEHÖRIG, dvs få godkända betyg så att du får både Examensbevis och godkända betyg i de kurser som krävs för Särskild behörighet; i ditt fall är det fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4.

    Som behörig kan du komma in i HP-urvalsgruppen, om du gör högskoleprovet och får högt resultat. OBS! anmälningsperiod till högskoleprovet började igår, den 15 aug. och avslutas inom kort, den 1 sept. Nästa chans att göra Högskoleprovet får du till våren.

    Jag rekommenderar att om du har råd /kostar 450kr per prov + resa till och från provlokalen/ att du gör högskoleprovet både nu på hösten och sedan igen, till våren.

    Om du sedan ej kommer in på läkarprogrammet direkt efter gymnasiet, kan du försöka höja dina betyg genom prövningar. Du får också söka till komvux, men chanser är små att få plats på kurser om man redan har godkända betyg i samma kurser.

    Det är tyvärr det som gäller. Elever som direkt, i åk1 får A-betyg i alla kurser "prioriteras" på så sätt att de kommer att ha lättare att komma in på sina eftergymnasiala utbildningar. Så ser situationen ut. Vi på Fråga syv kan ej förändra det.

    Ännu ett alternativ vore för dig att nu, till hösten försöka komma in i åk1 på nytt, och i så fall läsa om åk1 och 2 och sedan åk3. Du skulle i så fall bli försenad med 2 år.
    Det är nu, till hösten, som är din sista chans att börja om hela gymnasiet - från början. Sedan blir du "för gammal", därför att från det året man fyller 20 år (från 1 juli det året) "hör man till" komvux, och inte till gymnasieskola.

    Om du skulle försöka dig på detta alternativet - att gå om åk1 och 2, då måste du först få reda på var tomma/lediga platser finns på Natur-natur. Det är endast om tom/ledig plats finns som du kan bli antagen till åk1, på nytt.

    Nu har jag pratat med gymnasieantagningen och fick veta att så som situationen är idag, så är det fullt på Naturvet.programmet i åk1 på alla gymnasieskolor inom pendlingsavstånd för dig, förutom en skola, Kunskapsgymnasiet-vasteras>> där det just nu verkar finnas ledig plats. Men det är inte säkert du får gå om åk1, utan om du blir antagen till åk1 på t.ex den skolan, är det sedan rektor som bestämmer om du direkt kommer att "flyttas upp" till högre årskurs (pga du redan har godkända betyg i åk1) eller om du ska få läsa om.

    Du kan, om du vill, ta kontakt med personal på den skolan och diskutera saken. På alla andra NA-platser i åk1 inom pendlingsavstånd för dig är det fullt och många står dessutom i reserv.

    Du kan också prata med SYV på din egen skola. Hör sedan av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna! :)

    • : Vad innebär det att man gör prövning?. Kan jag höja dessa tre ämnen (matte 1c, eng 5 och sv1) och söka med det meritvärde jag får till nästa höst? Kommer jag vara då i en annan urvalsgrupp?
    • Ludmila : Som elev på gymnasiet får man inte göra prövningar innan man får ut sitt Examensbevis. När man får ut sitt examensbevis hinner man inte göra några prövningar innan sista kompletteringsdag - om man söker till högskola till nästkommande höst. Senare: om man gör prövnignar, kan man hinna söka till nästa vårtermin, om din högskoleutbildning börjar även på våren; Med de högre, upplästa betyg söker man i BII, kompletteringsgruppen (för att man har Kompletterat sina betyg efter gymnasiet) och samtidigt kan man även prövas i BI, direktgruppen, om man redan på gymnasiet blev BEHÖRIG. PÅ SÅ SÄTT kan man prövas i Både BI och BII (i BI med lägre meritvärde och i BII med högre meritvärde). Man kan också samtidigt prövas i HP urvalsgruppen, om an har giltigt resultat av högskoleprovet.
    • : Så det finns ingen chans för mig att göra prövning och söka till hösten?
    • Anna : Nej, inte som reglerna ser ut idag. Examensbevis får elever tidigast första veckan i juni. Inga prövningar sker under juni-juli eftersom lärarena är på semester. För att göra prövning i mitten av maj (som är sista möjlighet innan sommaren) måste man anmäla sig redan i januari - och då har du en hel termin kvar tills du får ditt examensbevis. Vi ser ingen möjlighet att kunna göra prövningar och hinna söka med de högre betygen till nästkommande höst. Tyvärr. :(
    Läs alla kommentarer