Stefan
    Hej jag går i 8an och har 210 poäng. Jag har tänkt att gå naturvetenskap, på den skolan jag har kollat på så behöver man runt 240 poäng. Problemet är att jag har E i matte och D i no ämnena. Jag måste gå natur för att jag ska bli ingenjör. Går det att höja mig i Matte och NO innan det är dags att söka till gymansiet? Har ni några tips hur jag kan bli bättre på NO och matte? Tack!
    • :

      Hej Stefan,

      Du kunde be om en prövning där alla kursmoment prövas. Jag erbjuder ämneshandling i matte på distans. Om du är intresserad, slår mig en signal.

      /Philip.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Stefan,
    till gymnasiet konkurrerar men med de betyg som kommer att finnas i Slutbetyget från grundskolan. I de ämnen som läses under hela år9, inklusive vårterminen sista året på grundskolan, är det betyget från vårterminen i årskurs 9 som kommer att stå i Slutbetyget.
    Vilka betyg man hade tidigare, spelar inte någon roll, när man söker till gymnasiet.
    ****
    Hur man blir bättre på matte och NO? är en mycket viktig fråga. Dock är det svårt att ge "allmänna råd" när man inte känner dig.
    Vad gäller matte - så finns det www.matteboken.se och i många städer finns det Räknestugorna >> (som drivs av Mattecentrum) där det är gratis att få hjälp med matten.

    Allmänna Tips om Studieteknik finns bl.a att ta del av på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Prata med dina lärare i Matte och NO-ämnena: fråga dem hur de tycker du ska göra för att bättra dina prestationer inom de ämnena: lärarna känner dig och de är experter på sina ämnen, därför borde de kunna ge de bästa tipsen!

    Lycka till!