T
    Hej SYV!

    Samhällskunskap har alltid varit ett av mina favoritämnen. När jag började på gymnasiet i höstas så såg jag bland annat fram emot samhällskunskapen, och under kursens gång gick det bra för mig. Jag skrev bra på alla prov och låg på en solklar C-A nivå sa min lärare. Dock innan sommarlovet skrev vi ett prov på samhällsekonomi som dessvärre inte gick bra för mig. När jag skrev provet kändes allt superbra och jag hade självklart pluggat stenhårt till det, men när jag fick tillbaka provet visade sig det att det inte alls hade gått så bra. Mitt resultat på provet blev E- och kommentaren från min lärare var ”du svarade ej på det som jag frågade efter”. Detta prov kom sedan att dra ner mitt samhällskunskaps-betyg något så ofantligt och det slutade med att jag fick ett D som slutbetyg i kursen samhällskunskap 1b. Jag blev förkrossad. Förkrossad eftersom jag alltid har tyckt om samhällskunskap och dessutom varit bra på det.

    Nu är min fråga till dig; om jag på alla samhällskunskap-proven fick ett betyg som låg mellan C-A nivå och sedan på ett enda prov fick betyget E-, har min lärare verkligen rätt att sätta slutbetyget D på mig då? Jag anser fortfarande månader senare att jag åtminstone låg på en C-nivå inom kursen. Jag påstår inte att jag borde fått högre än C i kursen, men däremot borde jag iallafall fått ett C i slutbetyg då jag själv personligen verkligen kände att jag minst låg på en C nivå. Jag vet att det kommer vara omöjligt för mig att överklaga detta hos min lärare (då han är väldigt säker i sig själv och svår att övertala), därför undrar jag om det går att höja mitt betyg i kursen samhällskunskap 1b efter studenten? Kan jag läsa upp betyget på Komvux? För på Komvux går det väl inte att sänka sitt betyg, utan det går väl bara att höja det? Eller?

    Detta är nog högst osannolikt, men finns det någonstans jag kan överklaga mitt betyg på, förutom hos läraren som håller i kursen? Jag vill nämligen inte diskutera detta med min lärare, då min lärare inte kommer förstå min synpunkt. Min lärare är som sagt väldigt självgod och vill ofta visa att han vet bäst. Därför tror jag att han inte ens kommer försöka sig på att förstå min situation eller mitt perspektiv på det hela.

    Som du läser är jag både upprörd, arg och förvirrad! Jag vill nämligen inte att detta betyg ska vara anledningen till att jag inte kommer in på min drömutbildning på universitet.

    Med vänliga hälsningar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej T;

    jag vill börja med att påminna om att det finns Högskoleprovet; även med rätt låga betyg kan man komma in om man har tillräckligt högt resultat på HP; så - gör högskoleprovet så många ggr du hinner innan det blir dags att söka till universitetet.
    Anmälan till HP som äger rum 20 okt.2019, kommer äga rum från 15 augusti och två veckor fram... (kort anmälningsperiod).

    ************
    Med det sagt, så går vi vidare till betygen
    Till universitetet söker du med Meritvärdet (i betygsgruppen): meritvärde är summan av Jämförelsetalet + de ev meritpoäng (max 2,5). Jämförelsetal är "betygssnittet". En 100p.kurs är en 24-de del (alltså ca 4% av jämföresletalet), alltså utgör endast en väldigt liten del i "det stora hela"... så, det kan vara värt att "släppa det" med ett "litet" betyg och försöka få högre betyg i alla de resterande kurser + försöka se till att du har max i merit, alltså Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och/eller högre kurser i Matematik.
    Meritpoängen är "a big deal" - eftersom de kan reellt höja ditt meritvärde.

    *******
    Jag förstår att du tycker att läraren agerar på ett felaktigt sätt. Över läraren är det Rektorn, lärarens chef. Prata med rektor på din skola.
    Studie- och yrkesvägledare har ingen möjlighet att påverka lärarens betygssättning.

    Du kan ringa till skolverkets upplysningstjänst och samråda med dem; tel.nr 08-527 332 00
    Det finns också möjlighet att anmäla skolan till Skolinspektionen; dock krävs det rätt mycket för att Skolinspektionen skulle göra en utredning.

    vänligen och lycka till!
    ANNA