Thilde
    hej! är det möjligt att jag kan höja mina meritpoäng från 17,90 till högre om jag läser matematik 3b och får E i kursen? jag behöver matte 3b för att komma in på ekonomiprogrammet men vill helst läsa juridik. då behöver jag höja min merit. kan jag det med matte 3b kursen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Thilde,
    till juridiska kurser krävs inte matte 3, därför kan godkänt betyg i matte 3 ge meritpoäng (men inte om du redan, genom andra kurser, har max i merit).
    Om du inte har max i merit redan, innan du får betyg i matte 3 - kan du få höjning av ditt meritvärde mellan 0.1 och 0.9, beroende på vilket jämförelsetal du idag har + hur högt betyg du får i matte 3.
    HÖJNING BLIR DET  i vilket fall, men kan bli så liten som + 0.1. vid högre betyg blir det högre höjning.
    ***************
    Om du vill bli behörig till Ekonomiprogrammen på högskolenivå, kan du inte låta bli att läsa matte 3; utan den kursen är du inte behörig. Betyg i den kursen kommer i så fall räknas in i ditt jämförelsetal; några Meritpoäng får du, däremot, inte pga kursen krävs för Särskild behörighet. Om det blir höjning eller sänkning i ditt jämförelsetal/meritvärde - beror på hur högt betyg du får i matte 3.

    Tips!
    Läs matte 3b och försök få så högt betyg du kan.
    Söker du sedan till en utbildning där matte 3 ej krävs och om du redan har max i merit, kommer inte betyget i matte 3 påverka, över huvudet taget.
    Har du inte max i merit - kommer du få viss höjning.

    Liselotte
    • : okej! tack för snabbt svar, hur vet jag om jag har max i merit?
    • Liselotte : Engelska 7 ger 1.0 i merit; moderna språk 3 - en halv (0.5) meritpoäng; moderna språk 4 - 1.0... då får man max. Men söker man till utbildning där mod.språk 3 krävs för särskild behörighet - ger inte mod.språk 3 meritpoäng. Då an man få de resterande genom "högre kurser i matte"; en utförlig förklaring finns på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och du med samma betyg kan få olika antal meritpoäng till olika utbildningsalternativ.