Zahraa
    Hej

    Om man vill höja sina betyg i Komvux, kan man göra det bara på kurser som man har ett F på? eller E?
    • Mikael : Det heter Konkurrenskomplettera - om man vill läsa om en kurs i vilken man redan har godkänt betyg i, för att få högre meritvärde/konkurrenskraft i sina betyg. Du kan på Komvux i din "hemkommun" fråga om de tar in för att konkurrenskomplettera dina gymnasiebetyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Zahraa!
    Eftersom gymnasiet är inte en obligatorisk skolform - då beslutar varje kommun om sin gymnasieskola själva. På vissa Komvux kan man läsa kurser i vilka man sedan innan har E eller högre betyg och på vissa andra - inte.
    Det kan också variera från år till år och även från en termin till en annan.

    På Komvux har de en begränsad budget och "först till kvarn" är det personer som saknar grundskolekompetens. Grundskola är obligatorisk och Komvux måste erbjuda platser på grundskola för vuxna som inte har fullständig grundskola i "bagaget".
    Om pengarna finns kvar i budgeten köper sedan Komvux platserna till de som redan har läst på gymnasiet men i första hand för dem som har F i kurser som krävs för att kunna få ut Examensbevis.

    Personer som redan har examensbevis från gymnasieskola kommer långt "bak i kön", kan man säga och det är sällan det finns möjlighet att läsa kurser om man redan har E eller högre betyg i dem.
    Det är inte enhetligt över hela landet. Det kan på samma Komvux vara olika från termin till termin.
    Alla som är skrivna/folkbokförda i kommunen har rätt att söka kurser. Vem som sedan får plats - är det svårt att säga på förhand. Budget ställs mot folk som söker utbildning. Personer med "kort tidigare utbildning" prioriteras högst, dvs de som söker kurser på grundskola.

    Sammanfattning:
    det är jättesvårt att säga om man ska kunna läsa kurser i vilka man redan har betyg E eller högre på gymnasiet. Sök och håll tummarna.
    En annan möjlighet är att göra Prövning (kostar 500 kr).

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Hör av dig igen om du har fler frågor.
    ANNA
    Sammanfattande info om Prövningar finns på http://www.fragasyv.se/info/provning där alla "blåa ord" är klickbara länkar. Hoppas info som jag ger dig blir till hjälp för dig!