Albin
    Hej! Jag går Estetiska linjen inriktning Musik i första ring. Jag läser alla ämnen som är standard för mina klasskamrater, förutom litet speciella planer med matte och individuella val. Min poängplan kräver två individuella val i varje årskursen men ger den som vill utrymme för att läsa fler val. Jag är duktig på matte, men jag avskyr detsamma. Det är bland det tråkigaste jag vet. I början av terminen snickrade jag ihop en plan: istället för att göra som de flesta av mina klasskamrater och läsa Matte 1B, valde jag snabbmatten 1C som övergår i 2C till vårterminen. Efter läsårets slut tänkte jag låta bli att välja matte 3C, men fortfarande ha behörighet till ett tekniskt basår om jag skulle behöva bli ingenjör. Märk väl att jag är helt säker på att jag vill bli klassisk musiker, och har varit helt bestämd sedan fyra år tillbaka. Ingenjör är alltså en plan B. Fast besluten att få snabbmatten så att jag kunde släppa mattematiken efter det, fick jag schemaläggaren att sträcka sig en bit extra för att få plats med det: jag hade nämligen valt både franska och italienska utöver matten. Nu har jag gått ett tag och insett att italienska inte är för mig. Jag undrar tre saker:
    1. Kan jag (med mina föräldrars stöd) hoppa av italienskan redan nu, eller måste jag vänta till julavslutningen, eller kanske rentav våravslutningen?
    2. När jag nu valt Matte 1C + 2C (vilket till skillnad från Matte 1B räknas som ett individuellt val) måste jag välja Matte 3C till nästa höst?
    3. Kommer avhoppet att påverka mitt studiebidrag? Jag skaffar (om jag hoppar av italienskan) lika många poäng som min klasskompis som läser Matte 1B, men jag har en lektion i veckan färre, eftersom båda mattegrupper har tre lektioner vardera i veckan.

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Albin!
    Det är jättebra att du har höga ambitioner och valt extra kurser att läsa & att din skola kunde ge dig möjlighet att läsa dem.
    Det finns regler som säger att alla påbörjade kurser på gymnasiet bör betygsättas. Det innebär att i fall man följer reglerna, så kommer du i så fall att få F i den kursen som du hoppar av.
    Alla betyg måste finnas med i Examensbeviset - säger en annan regel.
    Det förekommer, mig veterligen, att skolorna inte följer alla regler till punkt och pricka men jag kan omöjligen veta hur just din skola gör.
    Sedan finns det ännu en regel: under de perioder eleven läser på Deltid, har inte eleven rätt till Studiehjälp från CSN. Om du hoppar av en kurs och UNDER EN VISS PERIOD läser färre än 20 poäng/vecka - är det Deltid och formellt sett, har inte du rätt till Studiehjälp från CSN under den perioden. Det är din skola som rapporterar till CSN om du läser på hel- eller på deltid.

    Så i värsta fall skulle en elev i din situation bli av med Studiebidraget under en period + få F betyg i sitt Examensbevis. Goda nyheter är att du kommer troligtvis uppnå kraven för gymnasieexamen och att man kan försöka sätta kurser som är betygsatta med F som "utökade" och då räknas inte det betyget in i Ditt jämförelsetal, men F syns ändå på Examensbeviset.

    Det är bra att du har föräldrarnas stöd, men jag råder dig gå prata med SYV på din skola och försöka göra ändringar i din Studieplanering i så fall - försöka få så få negativa konsekvenser för dig som möjligt.

    Om du kan läsa alla de kurser som du läser nu, skulle jag råda dig försöka fullfölja dem och få godkända betyg. Du vet inte om du ev kanske får väldigt stor nytta av de kunskaper och de betygen i framtiden.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Återkom och berätta hur det går!
    Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    ANNA