Nicole
    Hej, jag trivs verkligen inte med min linje som jag går på gymnasiet just nu. Dessutom som jag tidigare har skrivit så mår jag inte bra av skolan och skulle behöva vila ett tag, typ återhämta mig. Jag vill hoppa av ettan nu och börja nästa år istället och söka in med betygen från nian. Jag vet att jag inte kommer få något studiebidrag då men jag mår verkligen inte bra och jag vill faktiskt göra såhär. Men går det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,

    har du kontakt med läkare eller psykolog?

    Om du mår dåligt behöver du kanske behandling (i första hand i form av samtalsterapi men kanske också någon form av medicinering). Om du kan bli sjukskriven just nu (och tills du mår bättre) - behöver du inte gå i skola, men du är då fortfarande inskriven på en skola och kan återväda till skolan om du börjar må bättre. Du kan under din sjukskrivning gå i skola lite grand, när du orkar (om du vill).

    Om du inte vill eller kan bli sjukskriven, är det en sak mellan dig och dina vårdnadshavare (föräldrar) om du hoppar av gymnasiet eller inte.

    Gymnasiet är frivilligt, men å andra sidan - finns det inte några realistiska alternativ. Kan du få jobb nu, kanske deltidsjobb, kanske bara några timmar i veckan? Det är i så fall bra om du jobbar (eller går på praktik - i alla fall på deltid).

    Vi på Fråga SYV kan inte uppmana dig att hoppa av gymnasiet men kan inte heller förbjuda dig att göra det. Vi kan ge information och råd.

    Informationen är att gymnasiet är frivilligt men så länge du inte är myndig har dina vårdnadshavare väldigt mycket att säga om vad du gör, om dina studier och mycket annat i ditt liv.

    Råd är att du söker hjälp hos läkare eller psykolog. De har relevant utbildning och erfarenhet och kan avgöra om du behöver vara sjukskriven och om du behöver behandling.

    Min förhoppning är att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA