Amanda

    Hej, jag vill hoppa av min spanska 4 kurs. Jag har mycket problem och vet redan att jag kommer få F. Jag läser även hockeygym så missar redan mycket i skolan och då tar spanskan mest stryk. Jag vill hoppa av den kursen och läsa en annan kurs för att ändå få ihop poängen. Jag går samhällsprogrammet så vet att det är svårt men kan det gå. Snälla går det?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    jag undrar om det skulle vara möjligt att förlänga studietid för dig - så att du tar examen på längre tid än 3 år (med tanke på Hockeygymnasiet och att träningar tar mycket tid). Det är rektor på din skola som kan ansöka att för din del förlänga studietid för dig.
    ****
    Ang. få läsa en annan kurs i ställer för spanska; så måste du prata med SYV på din skola. Det är ingen annan än personal på din skola som vet om de kan erbjuda dig möjlighet att läsa en annan kurs (den måste ju också passa in i ditt schemat + du måste vilja läsa den + det måste finnas plats i undervisningsgruppen + att så långt in på läsåret så tycker läraren ganska säkert att det är för sent att hoppa av i en pågående kurs...).
    ****
    Jag tänker inte bara på examensbevis för din del utan även på Studiebidraget från CSN; vid deltidsstudier (även om man läser 99,999 % av heltid så är det deltid... i alla fall för CSN, för de avrundar neråt... och inte uppåt) har inte gymnasieelever rätt till studiebidraget/studiehjälpen. Så, det kan finnas anledning att fortsätta läsa spanska 4, även om du kanske får F i kursen: du bedriver då studier på heltid och har fortsatt rätt till studiehjälpen från CSN; du kan uppfylla kraven för examensbevis även med F i spanska 4 (men ej utan BETYG i 2 kurser moderna språk som är obligatoriska på Samhällsvet.programmet). Om ej får ngt betyg i 2 kurser moderna språk (F är också ett betyg) då uppfyller du inte kraven för exam.bevis från SA, tyvärr.
    Så, du måste, förutom betyget i spanska 3 även få betyg i ännu en kurs "moderna språk", t.ex i tyska 1 eller franska 1 eller ngt. annat modernt språk.
    Även om du kanske inte uppnår till godkänt nivå, så lär du dig ändå ngt., förhoppningsvis, vilket kan i framtiden leda till att du lätttare får godkänt betyg i Spanska 4 (och den kursen ger MERITPOÄNG + 1.0 vilket är ganska mycket). Exempel: om du i ditt examensbevis har F i Spanska 4 eller E i den kursen så blir skillnad i ditt meritvärde "plus-minus" 1.4 (alltså i stället för kanske 15.0 så har du 16.4 i meritvärde och det "bara" för att du fick E och inte F i Spanska 4).
    Nu vet jag inte hur svårt det är för dig att läsa spanskar; antar att du har godkänt betyg i Spanska 3 och med det har en grund för fortsatta studier i spanska.
    Prata med din SYV; och med lärare i spanska: förklara att du upplever svårigheter, att du tränar mycket (vilket i och för sig ger inga fördelar vad gäller att läsa språk... man kana inte sänka kraven pga eleven tränar mycket) men läraren kan förhoppningsvis ge dig tips på hur du kan öva och bedriva självstudier för att försöka uppnå E-betyget.

    Hänvisning/lästips:
    Info om Meritpoäng för dig med exam.bevis
    Programplan för SA
    Kraven för gymnasieexamen.

    Hälsningar

    Mikael