Isabelle
    Hej! jag började gymnasiet i höstas, och gick klart höstterminen, men jag hoppade av skolan efter det av olika anledningar. Jag kommer börja gymnasiet igen till hösten och har då valt samhällslinjen. Har alltid känt att det är ett säkert kort för har inte riktigt vetat vad jag vill bli, men har samtidigt haft mycket ångest för det och tänkt att jag valt fel osv.

    Jag har en del frågor angående att gå ett högskoleförberedande program, respektive att gå ett yrkesprogram, jag undrar vad som är vanligast att man gör efter att man gått ett högskoleförberedande respektive ett yrkesprogram? För det är väl inte så att den som gått ett högskoleförberedande program måste plugga direkt efter gymnasiet och den som gått ett yrkesprogram måste jobba. Båda inriktningarna ger väl möjlighet till att göra båda? Den enda skillnaden är väl att de som går ett yrkesprogram kan få bättre jobb med bättre betalt, men man kan väl jobba och plugga på sidan av även om jag går ett högskoleförberedande?

    För jag tänker mig att jag vill ha ett jobb efter gymnasiet eller redan innan, men sedan ändå kunna plugga på högskola till det jag vill bli. För jag har en dröm om att bli förskolelärare, samtidigt som jag vill gå samhäll, men är det så att det jag behöver göra då är att läsa de kurser på komvux som jag missat ifall jag hade gått barn- och fritid, för att få behörighet till att läsa den utbildningen jag vill. Eller blir det krångligare än så?

    Vill inte känna att jag begått ett stort misstag, med tanke på att jag antagligen vill läsa till något annat på högskola än det som jag automatiskt har behörighet till ifall jag går samhällskunskapslinjen. Har väldigt mycket funderingar kring gymnasiet och vill inte att mitt val ska avgöra allt för mig liksom. Tack för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Tråkigt att du hoppade av gymnasiet men bra att du ska studera till hösten! Jobba i Sverige får man från 13 år men det är svårt att gå jobb när man inte kan ngt yrke. Konkurrensen om jobben som inte kräver eftergymnasial utbildning är Stor. Se ex på vilket jobb man kan få - /gymnasiekompetensyrken>>

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag kan rekommendera kika på några yrkesprogram där man lär sig det som alltid är mycket bra att kunna: vård-& omsorg, fordonspr., inr Transport där man kan få körkort och Restaurang och livsmedel där man lär sig laga mat.

    Att kunna ge vård och första hjälpen kan rädda liv. Att ha körkort behövs i många olika situationer och av helt uppenbar anledning är det bra att kunna laga mat ("äta bör man; annars dör man").