Amanda
    Hej, jag undrar om jag kan jobba som barnmorska i Sverige med en utbildning som finns i England.
    I England kan man läsa till barnmorska direkt i tre år istället för att bli sjuksköterska först och jag undrar därför om den utbildningen skulle låta mig jobba som barnmorska i Sverige?

    Länk till den specifika utbildning jag menar: https://www.brighton.ac.uk/courses/study/midwifery-3-years-bsc-hons.aspx

    Räcker den här utbildningen eller skulle jag bli tvungen att läsa till sjuksköterska också när jag ska söka barnmorske legitimation i Sverige?

    Mvh,
    Amanda.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    i Sverige är Barnmorska >>> - en av de så kallade "reglerade yrken"; legitimation krävs.
    Det är Socialstyrelsen som bestämmer vem som uppfyller tillräckliga kvalifikationer för att kunna erhålla svenska sjukvårdslegitimationer. Det är alltså inte upp till en SYV av svara på den frågan - utan det är beslut från Socialstyrelsen som krävs.