Abdullah
    Hej!
    Jag går andra året i Naturresursteknik i LTU och snart väljer vi inrtiktningar mellan väg och vatten eller malm och mineral. Därför undrar jag ifall det finns en chans att jobba inom olje prospektering och i såfall vilken av dessa inriktningar ska man välja. Jag hörde att man har valbara terminer som man kan välja seismik kurser som komplettering. Är det möjligt täcka kraven som olje prospekterare med dessa kompetens?
    Tack.
    mvh Abdullah
    • Anna :

      Du kan, om du vill, kika på svaren på fragasyv.se/fragor/kan-man-laesa-till-fil-dr-petroleum? och fragasyv.se/fragor/kan-man-studera-petroleum-engineering-i-sverige?

    • : kollade in svaren och flesta säger att närmaste chemcial engineering men innan jag kontaka er så har jag redan frågat två lärare om detta . Ena som är expert och har jobbat inom detta sa att möjligheten finns trots att man inte läst olje ingejör programmet. Men som sagt kuser borde man läsa som komplettering och dessa kuser enligt han finns inte i Sverige men går att läsa på distans. Tack så mycket för din stöd :)
    • Anna : Fråga SYV önskar dig Lycka till & håller tummarna för dig!
    • Anna : Tips! Ställ din fråga överallt där du kan tänka dig kunna få svar; värdera sedan svaren, tänk själv och dra egna slutsatser. Folk som Anställer inom det aktuella arbetsmarknadsområde bode kunna ge bäst svar - då du vill ju, antar jag, få JOBB och då är du beroende av de som Anställer. De som anställer borde kunna svara vilka kvalifikationer de kräver att man har + vad som är "meriterande" (önskvärt). Om du kan hitta de aktuella Annonser (jobbannonser) - se vad som står att man ska ha för utbildning och övriga kvalifikationer.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Abdullah,
    jag beklagar att jag måste svara att vi på Fråga SYV kan tyvärr inte svara på din fråga. Vi har ingen expert på det aktuella område.
    Din fråga är för svår för oss, som inte är experter inom just det aktuella kunskapsområde.
    Jag råder dig att prata med studievägledare på din institution, men dina lärare och med arbetsgivare för vilka du i framtiden vill jobba - fråga dem om råd.

    Du får hemskt gärna höra av dig sen och berätta vad du fick för svar för din fråga, så har vi också möjlighet att lära oss ngt. nytt i så fall.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA

    • : Väldigt synd men tack för ditt råd och jag ska absolute skriva till er när jag få ett ordenligt svar från skolan.
    • Anna : Vi har tidigare fått några frågor om att jobba (vilka utbildningar som finns i Sverige) inom det område som du är intresserad av - vi har då ställt frågorna till ett antal sakkunniga (det tog lång tid att få svaren och de flesta svarade att i Sverige finns det inga speciella utbildningar för just det, utan det får man söka utomlands - på Masternivå, när man t.ex har kandidatexamen i kemi...). Vi önskar dig Lycka till!