Mariam

    Hej, jag läser första året på programmet Kandidatprogram i socialt arbete med inriktning internationellt socialt arbete och min fråga är ifall detta program mer mig möjligheten att vara behörig till att jobba inom socialen. Med socialen menar jag då tillexepmel utredningar för barn osv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,

    När Soc.tjänsten inom kommuner anställer socialsekreterare >>, eller familjehemssekreterare >> - söker de oftast i första hand Socionomer >>. Och det är sällan de anställer personer med någon annan högskoleutbildning.
    Det är arbetsgivaren som bestämmer, helt och hållet. Vår erfarenhet är att de är mycket ovilliga att anställa någon annan en en person som har socionomexamen. Ibland blir de tvungna att anställa andra, om ingen utbildad socionom söker jobbet, men då omvandlar de ofta anställningar till AVA (allmän visstidsanställning) på några månader eller på ett år; och efter den tiden söker återigen en utbildad/behörig socionom.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA