Julia
    Hej!

    Jag ska söka universitet till hösten 2019 och har kikat mycket på sociologi då det inte är möjligt för mig att läsa till socionom i nuläget (har inte läst matte 2). I framtiden vill jag gärna jobba med ungdomar som mår psykiskt dåligt, inom kriminalvården eller som sexolog och jag undrar vilka masters man kan ta med en kandidat som sociolog. Fungerar det som grund om jag t.ex. skulle vilja ha en master i sexologi eller borde jag gå en annan väg?
    • Anna : Enligt vad jag vet, så Kandidatexamen i sociologi är inte en behörig utbildning inom det människobehandlande området.
    • Anna : Inom "kriminalvården" finns det många olika yrken som arbetar. Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/kriminalvardare och https://www.framtid.se/yrke/kriminalvardsinspektor - svårt att på förhand ge svar om vilken utbildning som krävs, därför att det är arbetsgivaren som bestämmer och olika arbetsgivare kan göra olika bedömningar.
    • SYV-besökare :

      Jag är programansvarig för Programmet för integration och mångfaldsstudier där man mycket väl skulle kunna tänkas jobba med ensamkommande eller barn och unga migranter. Programmet är dock inte specialiserat mot ungdomar och är bredare, samtidigt som det inte finns många moment riktade mot just unga. Det finns inget specifikt mot ohälsa heller så jag vet inte om det är det frågeställaren söker.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Julia,

    Masterprogram i sexologi kräver för behörighet - kandidatexamen inom "människobehandlande" kunskapsområde. Exakt vad de betraktar som "människorbehandlande" är det svårt att svara på, om man ej jobbar just med antagning till det masterprogrammet.
    Det är alltså bra att ställa frågan direkt till personal på det programmet.

    Hej igen, fick nu svar från Mitt universitetet, se nedan:

             Eftersom det är brist på socionomer i dag, går det att läsa fristående kurser inom socialt arbete på distans som endast kräver grundläggande behörighet. Malmö, Lund och Umeå har det bl. a. Det behöver kompletteras med juridikkurs i sociallagstiftning (socialrätt), samt eventuellt andra specialkurser inom det beteendevetenskapliga området. Du skriver att fördjupningen ligger i sociologi, men vad mer ingår i utbildningen? Gävle har socialt arbete med ungdomar t ex. Se länk nedan:

    https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=&f=1%5bS533*4%5bk*8%5bd&p=2

    Det finns en del kurser att gå inom psykisk ohälsa för att komplettera det man har i bagaget. Se länk nedan, har bara tagit med distans

    https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykisk%20oh%C3%A4lsa%20&f=4%5Bk*8%5Bd

    de som kallar sig beteendevetare har ofta en kombination av flera  beteendevetenskapliga ämnen i sin examen.

    Mälardalen har ett masterprogram, där det är OK att ha sociologi som fördjupningsämne, se nedan

    https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykisk%20oh%C3%A4lsa%20&f=4%5Bp*6%5B413

    Mittuniversitetet har ett magisterprogram, Arbetsliv, hälsa och rehabilitering, 60 hp på distans,50% studietakt. Se länk nedan.

    https://www.miun.se/utbildning/program/idrott-halsa-och-vard/magisterprogram---arbetsliv-halsa-och-rehabilitering/om-programmet/?term=ht2019-vt2020

    Hälsningar
    Central studievägledare
    Mittuniversitetet

    Hej igen, fick nu svar från Stockholms universitet, var god läs nedan:

    ... som erfaren karriärvägledare tycker jag att vi, i stället för att komma med färdiga svar, kan tipsa studenten att själv ta reda på vilka utbildningar som kan passa, både genom att leta via olika universitets hemsidor men även eller kanske framför allt genom att aktivt kontakta intressanta arbetsgivare för att höra vad de tycker är lämpligt. Hjälp till självhjälp anser jag vara det bästa vi kan ge hjälplösa studenter!
    En fråga: vad ska man med utbildning till? Tre skäl: för att skaffa sig kompetens, dvs kunskaper och färdigheter som kan vara till nytta när man utför ett arbete; dessutom kan det ofta vara ett krav som arbetsgivaren ställer; och slutligen kan utbildningen vara meriterande dvs öka chansen att få arbetsgivaren att bli intresserad av att anställa personen ifråga.
    Därför ifrågasätter jag varför studenten ska ta just en master? Ska utbildningen vara till nytta i det kommande arbetet eller tror studenten att den ska vara meriterande när hen söker arbete?
    I det senare fallet anser jag att studenter ofta övervärderar betydelsen av masters, dubbel-examina osv. Dessa examina är knappast biljetter till ett arbete. Ofta kan olika typer av arbetslivserfarenheter vara av större värde både när man utför ett arbete men även mer meriterande när man söker ett arbete; det gäller även vissa fristående kurser som alltså kan ge större ”praktisk nytta”.
    Masterutbildningar är sällan av ”praktisk nytta” utan syftar ju ofta snarare till att vara ett steg vidare till kommande forskarutbildning.
    Men okej… här är några exempel på fristående kurser som erbjuds av Stockholms universitet som studenten (och du!) kan kolla på och som kan vara till nytta i den typ av arbete som studenten är ute efter, https://www.edu.su.se/utbildning/alla-program-och-kurser/frist%C3%A5ende-kurser/frist%C3%A5ende-kurser-grund-och-avancerad-niv%C3%A5-1.377824
    Annars kan som sagt olika arbetslivserfarenheter både vara till större nytta i arbetet och mer meriterande. Vilka då? Det borde studenten kunna fråga intressanta arbetsgivare om. Förslagsvis finns det ofta arbeten, t ex sommarjobb, inom kriminalvården.
    Till sist undrar jag varför du skickar denna fråga vidare till oss? Eftersom du är Studie- och yrkesvägledare så är du säkerligen kompetent att på egen hand ge studenten stöd och tips i denna fråga.

    Med vänligaste hälsningar

    Studie- och karriärvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi fick svar från den ansvarige för masterprogrammet i sexologi som skriver att examen från någon människobehandlande utbildning är: barnmorska/sjuksköterska, psykolog, socionom, kurator, läkare/gynekolog, arbetsterapeut, fysioterapeut och lärare.
    Alternativt kan den sökande ange det som kallas ”reell kompetens”, det vill säga att man har arbetat med sexologiska frågor i många år inom ramen för en anställning. Examen i sociologi räcker inte till, om det inte finns reell kompetens med i bilden.

    Alltså, ett av alternativen är att ta Lärarexamen och på så sätt bli behörig söka master i sexologi. På vissa lärarprogram är det (tyvärr) lätt att komma in.

    Med vänlig hälsning
    ANNA

    Hej igen, fick idag svar från Malmö Universitet; var god läs nedan:

    Hej,
    Mer om utbildningen finns här: https://edu.mah.se/sv/program/sasxm

    BEHÖRIGHETSKRAV
    Svenska B och Engelska A samt examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området.

    Som utgångspunkt kan det sägas att vi inte kan ge förhandsbedömningar på behörighet, eftersom vi måste se den specifika dokumentationen som ligger till grund för bedömningen. Däremot kan det sägas att man generellt sett inte uppnår kraven på ett utbildningsprogram inom det människobehandlande området med en kandidatexamen i sociologi, då det anses vara för teoretiskt inriktat.

    Med vänlig hälsning
    Admissions officer

    Malmö University
    Student administration
    Admissions