Hilda

    Hej! Jag har tänkt läsa historikerprogrammet på Uppsala universitet nu till hösten. Jag vet dock att det kan vara väldigt svårt att får jobb efter utbildningen. Därför undrar jag om programmet går att kombinera men antingen någon kurs i pedagogik så jag kan bli behörig lärare i historia eller om jag kan kombinatet programmet med någon slags kurs så jag blir arkivarie. Vilka kurser skulle det vara isåfall? Om arkivarie omfattar mycket mer än en kurs så undrar jag hur man utbildar sig till det isåfall. Jag har svårt att hitta information om det. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du kan hitta info om yrken inkl.vilken utbildning som leder till yrket på www.framtid.se

    t.ex Arkivarie - Till exempel kan man skaffa sig en kandidatexamen (motsvarande 3 års-studier på heltid), inom vilken man läser kurser i historia, kulturgeografi, ekonomisk historia, statskunskap eller idéhistoria men som också bör innehålla studier i arkivvetenskap. Det kan även finnas program i kulturvetenskap (omfattning: 3-4 års studier) med arkivvetenskap i examen eller med en kurs i arkivvetenskap som påbyggnad.
    ********
    Vad gäller bli behörig lärare:  kurser i pedagogik är bra att läsa men för att bli BEHÖRIG lärare måste man antingen ta examen från lärarprogrmmet eller från KPU (kompletterande pedagogisk utbildning som är på 90 högskolepoäng). 90 hp motsvarar heltidsstudier i 3 terminer.
    För behörighet till KPU kommer du behöva minst 90 hp i ämnet historia men helst 120 högskolepoäng - med 120 p. i "huvudämnet" kan du på KPU läsa mot gymnasielärare (och gymnasielärare är också behörig att undervisa i samma ämne även på högstadiet).