Rasmus
    Låt oss säga att jag har ett snittbetyg på 16. När jag kollar på det programmet som jag vill komma in på så står det att antagningspoängen är 18. Jag har behörigheten som krävs för att söka in, men finns det ngn chans att jag verkligen kommer in? Söker jag bara i onödan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rasmus,

    jag tycker inte du söker "i onödan". Statistik finns det för "då-tiden", som det var förut. Och nu kanske folk söker med lägre betyg; eller så kanske de kan öka antal studieplatser på utbildningen. Därför har alla behöriga (teoretiskt sett) en chans att komma in.

    Jag tycker därför att du bör söka - om du är intresserad av utbildningen.

    Men kika också samtidigt på andra alternativ - sök jobb och sök även andra utbildningar. Ex. kan man inom yrkeshögskola söka obegränsat antal olika utbildningar. sista ansökningsdag till många yrkeshögskoleutbildningar är 15 maj, men det kan variera - vissa har redan stängt ansökan och vissa har ansökningstid senare än 15 maj - olika på olika yh.

    Se hela utbudet på www.yhguiden.se - och varför vi försöker "pusha för" extra mycket för just yrkeshögskoleutbildningar, är för att de "ger jobb". Statistiken visar att nästan alla får jobb och de flesta inom rätt bransch efter en yh.

    Vänligen

    Julia SYV