Laura
    Hej

    Det är så att jag vill börja studera statsvetenskap i Göteborg eftersom jag är intresserad av ämnet och just i Göteborg är ju för att det är nära där jag bor och bjuder på intressanta kurser inom programmet.
    Men jag tror att de kräver höga poäng för antagningen. Mina poäng är runt 16 och det känns för lite för att komma in då i antagning historik för just i Göteborg universitet stod det runt 20 poäng.

    Ifall jag inte kommer in som jag önskar mig finns det andra universitet som också ger studie inom statsvetenskap som kan vara mer möjligt att komma in på (som kräver mindre poäng).

    MVH

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Laura,

    kurser och program som på olika sätt handlar om "statsvetenskap" - ser du på den här platsen på högskolornas gemensam hemsida - www.studera.nu/jamfor-utbildning - är det endast Program eller även kurser som du är intresserad av?

    På vissa utbildningar kan man inte se antagningsstatistik - i alla fall just nu, se nedan

    Mina råd till dig blir att

    1. försöka höja ditt meritvärde

    2. satsa på högskoleprovet

    3. hitta 20 alternativ som du är mest intresserad av och söka så många utbildningar som möjligt /och det är max 20 alternativ inom högskola/

    4. söka även i andra skolformer - som t.ex yrkeshögskola /dock finns det inte just Statsvetenskap att läsa på en yrkeshögskola/ - de yh som kommer "närmast" :) till statsvetenskap :) är, enligt min mening:
    YH Upphandlare>> - som just nu, enligt vår uppgift, har några lediga platser till höstens start;

    Offentlig upphandlare>> i Göteborg;

    Offentlig upphandlare i Stockholm>>.

    Liselotte
    • : Jag vill studera statsvetenskap som program. Tack för råden
    • Anna : De lägsta antagningsgränserna till Statsvetarprogrammet hittade jag på Mälardalens högskola. Se mitt svar och lycka till med din ansökan!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kika gärna på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Statsvetenskap där jag "sorterade ut" de utbildningar som ev kan vara av intresse för dig - endast program som har mer eller mindre med "statsvetenskap" att göra.