Anna
    Hej! Jag är en tjej som går andra terminen i åttan. Jag har börjat fundera på gymnasieval och jag har bestämt mig för att jag vill gå ekonomiprogrammet. Jag har E i matte och jag har hört att man behöver ha minst D för att komma in. Mitt meritvärde ligger ungefär på 240. Så att min fråga är... Tror du att jag kan komma in på ekonomiprogrammet för att det är det som jag allra helst vill.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Anna,

    det finns ingen regel som säger att man inte kan komma in på >>Ekonomiprogrammet med E-betyg i matte.

    Dock är det bra att kunna så mycket matte som möjligt, och det, även oavsett vilket gymnasieprogram man vill läsa på.

    Kika gärna på www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för självstudier och repetition.

    ang. Meritvärde /betygspoäng/ som ligger på 240, så är det de betygen som kommer att stå i ditt Slutbetyg från grundskolan som verkligen Gäller för Konkurrens om plats på gymnasiet.

    Råd: sök till flera olika gymnasieskolor - till så många som möligt; prioritera i första hand den skola som du helst vill läsa på, men som ditt andrahandsval välj ännu en annan gymnasieskola med Ekonomiprogrammet och så vidare. ... många olika alternativ i din gymnasieansökan är bra, för på varje alternativ finns det en Ny Chans att komma in. Och om du senare vill byta till den skola där du helst av allt vill läsa - så är det lättare att byta från samma program, och inom inom samma skola.

    Du kommer väl att besöka Gymnasiemässa i Helsingborg för åk8 elever 19-20 april 2017? Plats för gymnasiemässan är