Angelina
    Hej jag har sån fobi för o prata inför andra speciellt på engelska och vi ska ha nationella muntligt på tisdag,kan verkligen inte göra det o har försökt förbereda mig o så o testat flera gånger men det går verkligen inte. Så min fråga är om jag kan komma in på någon gymnasie linje utan godkänt i engelska? Ligger efter i engelska ungefär två år av olika andledningar! Kan man komma in på gymnasiet utan godkänt i engelska eller är det kört?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Just i engelska kan rektor på den gymnasieskola som du söker till, bevilja dispens (undantag), men då måste två villkor uppfyllas:att du inte har haft möjlighet att läsa eng under tillräckligt många år och att bedömning görs att du kan läsa ikapp (så att du under gymnasiet kan uppnå godkänt i engelska - detta för att kunna få ut examensbevis).

    Gör ditt bästa och lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare