Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Frida,

    om man är behörig, kan man komma in i HP_urvalsgruppen, dvs med resultatet av högskoleprovet. Dock tänker jag på följande:
    - med undermåliga kunskaper blir det svårt att klara av kraven på högskolan; att komma in på högskola är fösta steget; sedan gäller det att även Klara av sina studier; det händer att man inte klarar av studierna och hoppar av eller blir "avstängd" från sin högskoleutbildning pga dålig prestation;

    - ang. komma in med resultat av HP. Det finns planer på att göra det svårare att komma in i HP-urvalsgruppen; ex. blir det troligtvis så att endast 15% av platserna kommer att avsättas för HP-intag; och att man ska inte få göra Högskoleprovet fler gånger än max 3 under en fem-årsperiod; det kan också bli så att endast den som fyller 19 år ska få göra högskoleprovet. Det finns förslag om de ändringar. Vi vet ännu inte när beslutet tas och de ändringar träder i kraft... men allt tyder på att det blir betydligt svårare att komma in i HP-urvalsgruppen, jämfört med som det är nu.

    Av de 2 anledningar, som jag nämner ovan - råder jag dig att satsa även på dina betyg, så mycket du kan - lära dig så mycket du kan och få så höga betyg som du kan få!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte