Emelie
    Jag går i 9an och ska söka till gymnasium snart, jag vill söka till Samhällsvetenskapsprogrammet, men problemet är att jag har läst att man måste ha godkänt i alla So-ämnerna, jag kommer få betyg i alla so ämnen förutom geografi denna terminen så min fråga är ifall det går att söka in till samhäll om man inte har betyg i geografi i höstterminens betyg men sen får ett betyg i geografi i vårterminens betyg?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emelie,

    det viktigaste är att du får Godkänt betyg in i Slutbetyg från grundskolan. Söka kan man vilken utbildning som helst, men om du inte fåt godkänt betyg i geografi - får du svar OBEHÖRIG. Du vill få svar ANTAGEN, eller hur? För att kunna bli antagen; eller i alla fall kunna delta i konkurrensen om plats på utbildningen, måste man bli behörig.

    Du får givetvis lägga in vilka alternativ du vill i din gymnasieansökan, men mitt råd är att du söker även ngt alternativ till vilket du är Behörig.

    Vänligen

    L.

    Liselotte