Shifa

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet, och undrade om man kunde studera till tandläkare genom att läsa natur- Sam istället för natur- natur. Med det sagt menar jag om man kan komma in utomlands i tandläkarlinjen med natur-sam utbildningen. Vet inte om det är ett sant, men har hört att man kommer in utomlands tex. Som polen eller Riga enklare och inte behöver läsa Natur-Natur. Är inte säker på om det stämmer, undrade om ni kunde hjälpa mig. Tack i förhand!!

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hejsan,
    om du går andra året på gymnasiet, kommer du att söka till eftergymnasiala utbildningar först till hösten 2021. ansökningskraven kan ändras. Olika skolor i utlandet kan ställa lite olika krav och kan också förändra kraven. FRåGA SYV jobbar inte med att förmedla studier i utlandet, pga vi ej har de resurser som skulle krävas för att hålla sig á jour kring alla de olika utländska utbildningar.... . Så, du får söka svar på den frågan "någonannanstans", tyvärr vet inte vart jag kan hänvisa dig, riktigt. Suck! :(
    Om du nu läser NA/sam kan du ändå försöka under årskurs 3 läsa alla eller några av kurserna: fysik 2, kemi2, biologi 2, matematik 4. Om du skulle behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet, kan du söka kurser på komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller till folkhögskolorna eller högskolornas naturvetenskapliga basår (i hela Sverige).

    • : Ååh, tack för hjälpen ändå. Snällt av dig att försöka iallafall. :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!