Andreas
    Hej! Jag har inget fullt slutbetyg från gymnasiet(samlat betygsdokument), men har betyg i alla specifika behörigheter jag är intresserad av. Dessutom så har jag ett riktigt bra resultat på Högskoleprovet, räcker detta för att få Högskolebehörighet?

    Jag blev nu struken från allt jag sökte till, men hade glömt ladda upp mitt dokument verkar det som. Jag gick ut 08.

    Tack på förhand, A

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas!

    Om du gick ut gymnasiet 2008 då behöver du Slutbetyg för att ha Grundläggande behörighet till högskolesutdier. Med Samlat betygsdokument är du OBEHÖRIG och kommer få besked om det från Antagning.se, tyvärr.

    Det är också lite bråttom för dig att ta ut ditt Slutbetyg från komvux. Det absolut senaste datum att kunna göra det är 1 januari 2017. Efter det datumet skulle du behöva läsa mot Gymnasieexamen, vilket ställer högre krav.

    Jag råder dig därför att snarast möjligt vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ansöka om att få ut Slutbetyg. Du måste läsa minst en kurs på komvux för att de ska kunna utfärda Slutbetyg för dig.

    Antågend högskoleprovet, så ersätter inte resultat av högskoleprovet behörighetskraven. Man måste ändå bli behörig, även om man högt resultat på högskolerpovet

    Om du söker till högskola innan 15 april och kryssar för "kommer komplettera med betyg" - och sedan lyckas hinna få ut ditt Slutbetyg innan mitten av juni, och komplettera innan sista dag för komplettering (som i år är 20 juni 2016) - då kan du ev.komma in till höstterminen 2016.

    Du kan också se om du hittar någon intressant Yrkeshögskoleutbildning, för YH behöver du inte högskolebehörighet.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare