Amina

    Hej jag har läst alla kurser i gymnasiet men har IG i datorkunskap, arbetsmiljö och säkerhet och projekt arbete, kan jag då vara behörig till sjuksköterska programmet. Har godkänd i naturkunskap B matte B och samhällskunskap A samt alla andra grundläggande

    • Anna : Har du fått ut ett SLUTBETYG eller ett Samlat betygsdokument? och från vilket år är det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet? läste du gymnasiala kurser efter gymnasiet, t.ex på komvux?
    • Mikael : Fråga SYV bestämmer inte vem som är behörig. om du söker till högskoleutbildningar, är det antagning.se som tolkar reglerna och svarar om du är behörig eller inte. Vi kan givetvis försöka hjälpa till att tolka reglerna och gissa hur antagning.se kommer att svara dig... Det är inga hemliga regler och vem som helst får läsa dem och försöka på egen hand tolka dem. https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/ - här läser du reglerna för dig som har "avgångsbetyg" från gymnasiet, ej komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,
    frågan är om du har grundläggande behörighet eller inte. Utifrån info i din fråga, går det inte att svara. Reglerna är komplicerade och har ändrats flera ggr på kort tid.
    Ta dina betyg till SYV på komvux. Du kan också kontakta studievägledare på sjuksköterskeprogrammet, men då måste du antingen visa honom/henne alla dina gymnasiala betyg eller uppge:
    Vilket år fick du ditt gymnasie-dokument? Vad heter dokumentet: Slutbetyg eller Samlat betygsdokument? Är det fullständigt program eller reducerat som ditt dokument är från? är det från Ungdomsgymnasiet eller från Vuxenutbidlningen (komvux)? Har du sedan gymnasiet även läst på komvux eller på en folkhögskola? Har du arbetat i minst 3 år på lägst halvtid efter det att du avslutade gymnasiet och även fyllt 19 år?
    Att du gör högskoleprovet befriar inte från kravet på att vara behörig.
    Är du behörig endast på "reell kompetens", måste du i fall ha ett giltigt resultat från högskoleprovet (för att ha ngt att konkurrera med om plats på en högskoleutbildning; i annat fall kan du antas endast om ledig/tom plats finns efter det att alla behöriga kom in).

    Du kan försöka själv tolka reglerna, om du vill. De finns på antagning.se/sv/Det-har-gäller men det är den tolkning som www.antagning.se gör som gäller. Det inte farligt att göra ansökan och i fall du inte är behörig får du svar OBEHÖRIG. Om antagning.se anser att du är behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Gör ansökan innan 15 okt - inom ansökningsperioden. Sedan måste du - i fall du inte idag är behörig, komplettera senast 2 dec 2019. Om du behöver komplettera eller inte vet inte jag, som sagt. Därför att info i din fråga saknas...